Gjest blåfjell Skrevet 26. januar 2002 Del Skrevet 26. januar 2002 Forløp: For ca 2 uker siden hadde jeg en utskraping etter en spontanabort. Dvs. fikk blødninger i uke 6, var da inne på UL og der fant de pulsasjon - alt i orden! Fortsatte å blø i ca 3 uker og ved ny kontroll fant de ikke liv. I tillegg fant de en del cyster på begge sider som de ville fjerne med kikkhullskirurgi. Utskraping og operasjon gikk greit, så ut til at cystene bare var vanncyster som det gikk hull på ved berøring. De brente også vekk litt endiometrose. Ingen sammenvoksninger. Hadde lite blødning etter utskrapningen, men etter et 3-4 dager fikk jeg menssmerter og friskt blod (ikke så mye). Dette fortsatte i 2-3 dager til før det kom ut en blære (på str. m/en stor klinkekule). Så ut til å inneholde grums og klar væske. Noen få dager etter sluttet jeg helt og blø. Hva kan dette være? Har de ikke fått med seg alt under utskrapingen? Hva er mola/blære mola? Kan nevne at jeg ikke har abortert tidliger og har to barn fra før. Den minste er født m/ryggmargsbrokk 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/42025-spontanabort-og-cyster/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 26. januar 2002 Del Skrevet 26. januar 2002 Jeg kan ikke fortelle deg hva det var, da måtte man mikroskopere det du kvitterte. Ang mola, se vedlegg. 16 MOLA Mola (blæremola) er unormal omdanning av morkaken, den ser ut som en drueklase (derav navnet). Det skjer ved en av ca 2000 graviditeter. Ofte vil fosteret ikke ha utviklet seg, men man kan se mola sammen med levende foster. Kvinnen får de vanlige graviditetstegn, men ofte forsterket fordi mola produserer mer av svangerskapshormonet hCG, mengden kan måles ved en blodprøve. Livmoren vil ofte vokse mer enn ved vanlig graviditet. Ultralyd vil kunne avsløre mola. Man fjerner molaen ved å tømme livmoren med et 'abortsug'. Hos 5-10% kan mola utvikle seg til en ondartet svulst som man i dag heldigvis har stor mulighet for å behandle effektivt. For å kontrollere at det ikke skjer en slik utvikling følger man kvinnen med blodprøver (måling av hCG) i 6-12 måneder etterpå. Hun bør ikke bli gravid i den periode, p-pille kan brukes. Av en ukjent grunn er mola 10 ganger vanligere i Østen , f.eks, i Japan 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/42025-spontanabort-og-cyster/#findComment-157597 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.