AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Hei! Dame på 34 år her. Menstruasjonsblødningene mine har alltid vært over gjennomsnittet store, men de siste månedene har de økt i varighet og mengde. Smertene er ikke endret, og jeg tar en lav dose paracet en dag eller to hver menstruasjon. Jeg har en stabil syklus på 25 dager. Fordi jeg bruker en menskopp med millimeterstreker, kan jeg anslå blødningsmengden. Til vanlig blør jeg godt over 100 ml. Denne måneden har blødningene vart i 12 dager så langt, og jeg er oppe i 350 ml. Slik har det vært siden årsskiftet. Det betyr at annenhver dag er en blødningsdag. Jeg kjenner at jeg begynner å bli stresset for hva det kan være, i tillegg til at jeg føler meg tappet for energi og nedstemt. Det går også utover sexlivet og fysisk aktivitet i hverdagen. Etter en time hos fastlegen fikk jeg henvisning til gynekolog, men den timen er ikke før i juli. Siden jeg også er i en psykisk presset situasjon i hverdagen av andre grunner, opplever jeg at det blir lenge å vente for meg. Kan du gi meg noen råd eller beroligende ord på veien, blir jeg veldig takknemlig for det. Jeg vet ikke om det er relevant, men jeg har vært gjennom 4 graviditeter og fødsler. Mannen min er sterilisert fordi vi ikke ønsker flere barn, og derfor går jeg heller ikke på prevensjon. Jeg har en historie med to runder med lette depresjoner, og har vegret meg for hormonprevensjon fordi en vanlig bivirkning er nedstemthet. Utover det har jeg ikke motforestillinger mot det, men jeg har altså ikke bruk for prevensjon for å unngå graviditet. Anonymkode: e483b...1b3 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/420261-store-og-vedvarende-bl%C3%B8dninger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Har din fastlege foretatt en gynekologisk undersøkelse før henvisningen? Da kunne det evt ha vært påvist muskelknuter på livmoren som er en vanlig årsak til rikelige og langvarige blødninger. Det kan også være polypp i livmoren. Du bør få sjekket stoffskiftet, for unormalt stoffskifte (både høyt og lavt) kan øke menstruasjonsblødningene. Det er mange metoder for å reduserer blødningene. Be din fastlege om resept på Cyklokapron, ta 3x3 tabl når du blør rikelig, det reduserer blødningen, men stopper den ikke. Det kan hjelpe deg i ventetiden. Kan evt kombineres med Ibux, hvis du også har smerter. Du har ikke bruk for prevensjon, ellers ville en hormonspiral (Mirena) være et førstevalg. Blødningsmengden blir redusert med 80% og ca 25 % mister menstruasjonen helt. Alternativt kan p-pillen Qlaira redusere rikelige blødninger, men du behøver ikke prevensjonseffekten. Et aktuelt behandlingstilbud for deg er fjerning av livmorslimhinnen (ablasjon). Det er et enkelt inngrep hvor slimhinnen som sitter på innsiden av livmoren fjernes ved ulike metoder som ved innlegging av en ballong med meget varmt vann eller ved brenning. Det utføres på sykehus i lokalbedøvelse. Minst halvparten mister menstruasjonen helt. Noen få opplever smerter etter behandlingen som nødvendiggjør fjerning av livmoren. Fjerning av livmoren er et inngrep som uansett kan bli vurdert, og husk at du ikke kommer i overgangsalder når man lar eggstokkene bli tilbake. Vennlig hilsen Mette PS takk for dine utførlige opplysninger, det gjør det lettere å svare. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/420261-store-og-vedvarende-bl%C3%B8dninger/#findComment-3765238 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.