Gjest (Anonymous) Skrevet 26. januar 2002 Skrevet 26. januar 2002 Jeg har av min lege blitt frarådet å noen gang bruke p-piller, da min mor døde av brystkreft 45 år gammel. (I tilfelle jeg skulle være arvelig disponert.)Jeg er 23, det er så langt ikke andre forekomster av brystkreft i familien. Jeg skjønte det sånn at det var østrogenet som var problemet da det kunne trigge en potensiell utvikling av sykdommen. Gjelder det samme for minipillen? Og spiral? Er i et fast forhold og har behov for sikker prevensjon, men tapre forsøk med kondomer var mindre vellykket. Hva i all verden gjør jeg da??!! Vil du kunne anbefale pessar? 0 Siter
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 29. januar 2002 Skrevet 29. januar 2002 Det finnes ikke advarsler om at kvinner hvis mor har hatt brystkreft ikke kan bruke p-pille. Hvis det var flere tilfeller i din familie ville man undersøke om du har et arvelig anlegg, men med bare et tilfelle er det ikke aktuelt. SÅ jeg ville ikke ha betenkeligheter med å gi deg p-pille. Hvis du ikke ønsker det eller legen ikke vil gi deg det, kan du bruke all annen prevensjon ( minipille, p-sprøyte og homronspiral). Pessar er et utmerket og bivirkningsfritt prevensjonsmiddel som anbefales den som er motivert for å bruke det. Det er enkelt å bruke. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.