hege1000 Skrevet 12. mai 2017 Del Skrevet 12. mai 2017 Hei Jeg har gått på sobril i 20 år 2-3 25 mg om dagen - ikke øket dose siden dag 1( ja jeg vet det er vanedannende osv, men det er de eneste som får meg gjennom hverdagen. Jeg lider av sterk angst og tar jeg ikke sobril får jeg dette. Legen min sier nå jeg må ned til 25 mg pr dag ellers mister jeg førerkortet. Jeg kjører stort sett aldri etter å ha tatt mer enn 1 sobril, men trenger å ha sertifikatet og mannen min vet ikke at jeg tar så mye daglig. I alle disse årene har det vært opp til legen å vurdere om jeg kunne kjøre med medisinen eller ikke, men fra oktober så var det nye regler og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Mitt liv faller i grus og jeg kan ikke gå på 1 om dagen og jeg må kunne kjøre mine barn til skolen av og til . Håper på noen konstruktive positive svar. Ikke døm meg for jeg vet om bivirkninger osv. Men etter å ha gått på dette i 20 år så fungerer jeg som en som ikke har sobril og ikke har angst. Og kanskje det er en mulig løsning. Takk :-) Hilsen meg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/420997-sobril-og-bilkj%C3%B8ring/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 Del Skrevet 12. mai 2017 Kanskje du kan gå ned i dose og i tillegg ta noe annet? Forøvrig kan du gjøre en muntlig avtale med legen om ikke spise hver dag, feks. før de dagene du skal kjøre bil. Ergo blir det ikke fast inntak men at tablettene tas etter behov. Det er mange som deg som sliter med tabletter og bilkjøring. En ting er sikkert og det er at mange er langt farligere i trafikken uten disse tablettene. Anonymkode: d365e...8c8 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/420997-sobril-og-bilkj%C3%B8ring/#findComment-3771482 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 Del Skrevet 12. mai 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kanskje du kan gå ned i dose og i tillegg ta noe annet? Forøvrig kan du gjøre en muntlig avtale med legen om ikke spise hver dag, feks. før de dagene du skal kjøre bil. Ergo blir det ikke fast inntak men at tablettene tas etter behov. Det er mange som deg som sliter med tabletter og bilkjøring. En ting er sikkert og det er at mange er langt farligere i trafikken uten disse tablettene. Anonymkode: d365e...8c8 Men da burde en ikke kjøre bil i det hele tatt. Hvis man på den ene siden må gå på for mye medisiner til at det er forsvarlig, eller på den andre siden har så mye angst at en ikke er kjørbar. Anonymkode: 83935...0bb 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/420997-sobril-og-bilkj%C3%B8ring/#findComment-3771516 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hege1000 Skrevet 13. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2017 Jeg lurer på om legen kan skrive på pakningen at jeg kan ta inntil 1 ved behov for bilkjøring og opp til 3 ved mer angst ila dagen. Jeg har prøvde det meste av antidepressiva og det funker ikke. Sobril er det eneste som funker. Jeg har aldri kjørt med mer en 1 tablett før uansett, men det å ha muligheten til å ta mer om jeg får angst gjør at livet mitt blir lettere, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/420997-sobril-og-bilkj%C3%B8ring/#findComment-3771637 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2017 Del Skrevet 13. mai 2017 5 timer siden, hege1000 skrev: Jeg lurer på om legen kan skrive på pakningen at jeg kan ta inntil 1 ved behov for bilkjøring og opp til 3 ved mer angst ila dagen. Jeg har prøvde det meste av antidepressiva og det funker ikke. Sobril er det eneste som funker. Jeg har aldri kjørt med mer en 1 tablett før uansett, men det å ha muligheten til å ta mer om jeg får angst gjør at livet mitt blir lettere, Legen kan ikke gjøre unntak for deg. De nye reglene gir ikke noe rom for det. Det er ikke lengre du og lege som kan vurdere hvorvidt du er i stand til å kjøre ruspåvirket, det er lovverket. Derfor burde fokuset ditt nå være å trappe ned bruken om du skal beholde førerkortet. Be legen om hjelp til dette og i tillegg gi deg ikke medikamentel behandling for din angst om du trenger det. Det kan hende dette blir langt "enklere" enn du tror. Det er trolig mye "vane" for å unngå angst i denne type bruk om jeg ikke tar feil? Legen har nå informert deg om at du ikke får beholde førerkortet om du ikke kommer ned i dose og da er det viktig å starte på den veien om du vil beholde det. At mannen din ikke vet, at barna må kjøres til skole osv er ikke argumenter for at du får beholde førerkortet om du tar for mye benzo i forhold til lovverket. Jeg forstår absolutt det vanskelige i i dette at man ii mange år har kunnet og plutselig kan man ikke lengre. Det er mange som rammes av dette. Alle må forholde seg til det. Anonymkode: 6942b...a05 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/420997-sobril-og-bilkj%C3%B8ring/#findComment-3771682 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2017 Del Skrevet 13. mai 2017 6 timer siden, hege1000 skrev: Jeg lurer på om legen kan skrive på pakningen at jeg kan ta inntil 1 ved behov for bilkjøring og opp til 3 ved mer angst ila dagen. Jeg har prøvde det meste av antidepressiva og det funker ikke. Sobril er det eneste som funker. Jeg har aldri kjørt med mer en 1 tablett før uansett, men det å ha muligheten til å ta mer om jeg får angst gjør at livet mitt blir lettere, Snakk med legen din om lyrica, det er mitt store råd, da det virkelig hjelper. Skjønner angsten din etter 20 år på sobril. <selv gikk jeg i 10, men jeg har et godt liv på lyrica nå, og angsten er godt levelig. Så ikke ta alle sorger på forskudd. Anonymkode: 83935...0bb 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/420997-sobril-og-bilkj%C3%B8ring/#findComment-3771685 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hege1000 Skrevet 13. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2017 Åh så godt å høre . Hvor lang tid tar det før Lyrica virker ? Gikk du på like høy dose som meg ? Opptil 2-3*25 sobril? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/420997-sobril-og-bilkj%C3%B8ring/#findComment-3771699 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hege1000 Skrevet 18. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2017 På 13.5.2017 den 17.42, AnonymBruker skrev: Snakk med legen din om lyrica, det er mitt store råd, da det virkelig hjelper. Skjønner angsten din etter 20 år på sobril. <selv gikk jeg i 10, men jeg har et godt liv på lyrica nå, og angsten er godt levelig. Så ikke ta alle sorger på forskudd. Anonymkode: 83935...0bb Hei . Jeg bare lurer på hvordan du gjorde det etter 10 år på sobril . Hvor stor daglig dose hadde du? og gikk du på sobril samtidig 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/420997-sobril-og-bilkj%C3%B8ring/#findComment-3772644 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 Del Skrevet 18. mai 2017 32 minutter siden, hege1000 skrev: Hei . Jeg bare lurer på hvordan du gjorde det etter 10 år på sobril . Hvor stor daglig dose hadde du? og gikk du på sobril samtidig Jeg gikk på omtrent samme dose som deg på sobril, men sluttet med det seks år før jeg begynte på lyrica, så var helt uten noe lenge før legen min satte meg på lyrica. Jeg sluttet på egenhånd etter å ha bestemt meg for at nok var nok, og det var veldig tøft, men det lar seg gjøre. Og du trenger slett ikke gjøre det så raskt som det jeg gjorde. Om en får mye abstinenser er så helt individuelt, og du vet egentlig ikke før du begynner nedtrappingen. Kanskje går det meget bedre enn du frykter også. Går nå på tre lyrica for dagen, 450 mg, og synes det hjelper utrolig bra på angsten og også på depresjonen faktisk. Ja, jeg er avhengig av lyricaen også, men det er likevel på en annen måte enn sobrilen. Jeg føler meg ikke påvirket på lyrica nå når kroppen har vent seg til den. Og jeg trenger ikke gå opp og opp for å få mer effekt på den. Den slutter ikke å virke slik sobrilen gjorde. Jeg var et vrak på sobrilen etter ti år på den. Etter hvert var det bare abstinens jeg døyvde ved å ta nye piller, og slik er det kanskje og mest sannsynlig for deg også. Det er begrenset hvor lenge de virker når man går på dem så lenge som det vi gjorde og ikke burde ha gjort. De er ment for kortvarig bruk. Jeg skulle egentlig ønske jeg ikke trengte gå på lyrica også og kanskje kommer jeg dit en dag, men akkurat nå trenger jeg dem for å ha et levelig liv. Så det blir det beste av to onder rett og slett. Man må neste ha kjent angsten på kroppen slik vi har gjort for å forstå hva det går i. Jeg har hatt angst siden jeg var tretten år, og er nå snart femti. Har gått årevis i terapi, prøvd alle slags medisiner, all slags tenkelig behandling, lest selvhjelpsbøker og kjempet hver dag for å bli bedre, men den generaliserte angsten er der likevel og gnager meg i stykker dag og natt. Legen min skjønte at jeg trengte å hvile litt etter å ha kjempet så hardt i så mange år, og derfor lyrica, selv om mange er skeptiske til også den pga avhengighetsfaren og den potensielle rusmuligheten når man ikke er vant til å ta den. Derfor har jeg anbefalt den til deg, selv om jeg mener den ikke bør være førstevalget når det gjelder mennesker med angstlidelser. Mye bør være utprøvd først før en går for lyrica, og slik tenker nok de fleste fastleger også selv om den har indikasjon på generalisert angstlidelse. I tillegg har jeg fått en smertelidelse den også virker på, så hos meg slår den to fluer i et smekk. Men det er en dyr medisin. Ca 800 kr. mnd. Men først nå har du en jobb foran deg med å trappe ned sobril, og var jeg deg ville jeg prøvd å komme meg helt vekk fra den, for du har rett og slett gått på den for lenge. Du tenker kanskje at barna dine ikke merker noe på deg, for det tenkte jeg også, men dessverre forteller sønnen min en annen historie nå når han er blitt voksen. Jeg var ofte påvirket og sløvet ifølge han. Og dette var noe han merket godt fra den tidligste alder. Han forteller om episoder som skjedde som jeg ikke husker noe særlig av, og det er smertefullt å høre. Jeg har hull i hukommelsen til min store forskrekkelse etter sobrilbruken. Han forteller om noen trasige historier som jeg for mitt bare liv rett og slett ikke kan huske har skjedd. Jeg var vel stort sett en god mor, og det sier han at jeg tross alt var, men jeg føler også nå i ettertid at jeg på mange måter sviktet han også ved ikke å være klar i toppen og 100 prosent tilstede for han. Selv om jeg følte det annerledes og motsatt, at jeg måtte ta sobril for nettopp å klare å være tilstede for han på grunn av den sterke angsten jeg hadde. Paradoksalt nok. Det smerter meg og er belastende å skrive dette om meg selv, for morsrollen er den viktigste rollen i livet mitt og barnet mitt er det viktigste på jorden for meg som jeg vil gjøre alt for, og likevel gjorde jeg dette mot ham og over så lang tid. Men det kommer en tid for selvransakelse. Og da tok jeg ofte mindre enn 75 mg sobril om dagen også i perioder. Likevel opplevde han meg slik. Men han sa aldri noe til meg om det da, ikke før han ble voksen og vi fikk snakket skikkelig sammen om den perioden av livet vårt og hvordan det egentlig var. Jeg vet ikke helt hvorfor han ikke sa noe. Det var vel for å skåne meg på et vis kan jeg tenke meg. Han var vel en tretten år når jeg sluttet. Så i hele barndommen hans var jeg påvirket av sobril og til mitt dårlige forsvar så forstod jeg rett og slett ikke hva det gjorde med ham. Jeg trodde ikke han merket noe som helst, for selv følte jeg meg ikke noe særlig påvirket. Jeg var vant til å føle meg slik. Jeg tok jo pillene mine og følte meg slik jeg alltid følte meg. Han var sjeleglad når jeg kom meg vekk fra dem, og sier han opplever ikke meg slik på lyrica. For det har jeg spurt han om inngående. Hadde han opplevd meg slik på lyrica hadde jeg sluttet tvert. Og tro meg, er det noen som er var for om jeg er påvirket eller ikke så er det han. Men om du begynner på lyrica må du trappe opp veldig sakte for å unngå ruseffekt som kan oppstå i starten så ungene slipper å se det. (En kan bli svimmel, susete, litt høy. Ukoordinert.)Jeg tenker mye på dette og skulle så gjerne ha det ugjort. Men jeg må forsone meg med at slik var det og at jeg ikke kan gjøre noe med det nå. Jeg skriver ikke dette for å gi deg dårlig samvittighet på noen måte, men bare for å gi litt innspill fra ei som har vært akkurat der du er nå, en mamma med et for høyt sobrilbruk over for lang tid. Kanskje får du noen tanker. 20 år er lang tid. Kanskje er det på tide å prøve noe nytt. Jeg ville startet med å be legen om 10 mgs tabletter slik at du kan starte med å gå ned ti mg i gangen og ta det derfra. Kanskje 25 mg i gangen blir i meste laget. Det må du selvfølgelig diskutere med legen din, slik at dere sammen kan lage en plan, men det er vel egentlig bare å kaste seg uti det nå. Det er ikke noe særlig å gå å tenke på det for seg selv i for lang tid heller. Og om mannen din ikke vet om dosen din og at du nå skal trappe ned, så må du innvie han i planen, for du kommer til å trenge hans støtte og viten. Anonymkode: 83935...0bb 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/420997-sobril-og-bilkj%C3%B8ring/#findComment-3772670 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hege1000 Skrevet 18. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2017 Hei og takk for langt fint svar ! Tror du jeg kan gå samtidig på Lyreca når jeg trapper ned ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/420997-sobril-og-bilkj%C3%B8ring/#findComment-3772709 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 Del Skrevet 18. mai 2017 1 time siden, hege1000 skrev: Hei og takk for langt fint svar ! Tror du jeg kan gå samtidig på Lyreca når jeg trapper ned ? Det er jeg usikker på. Kanskje når du kommer ned på en lavere dose at du kan begynne å overlappe? Det må du nesten snakke med legen din om. Men ofte har en abstinenser lenge etter en slutter på sobril, og da er jeg ganske sikker på at det vil hjelpe deg å starte på lyrica, at det vil dempe noe av ubehaget og angsten. Er du veldig redd for nedtrappingen? Har du noen gang forsøkt å trappe litt ned? Anonymkode: 83935...0bb 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/420997-sobril-og-bilkj%C3%B8ring/#findComment-3772723 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hege1000 Skrevet 19. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2017 Har aldri prøvd å være helt uten siden jeg begynte og JA VELDIG redd.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/420997-sobril-og-bilkj%C3%B8ring/#findComment-3772787 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 Del Skrevet 22. mai 2017 Har legen lov til dette? Man kan bare la være å spise dem om man har behov for å kjøre bil. Enkelt og greit. Anonymkode: d365e...8c8 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/420997-sobril-og-bilkj%C3%B8ring/#findComment-3773680 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.