AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 Del Skrevet 23. mai 2017 Hei. Jeg er nå midtveis i første trimester og føler meg i fin form. Er det noe i veien for å dra på en lang fjelltur? En annen ting jeg lurer på er; jeg har hatt noen tidlige symptomer som ømme/store bryster. Dette har gått over de siste dagene. Dette bekymrer meg litt. Har hatt en SA tidligere og en MA. Ved SA og MA hadde jeg en del blødninger helt fra starten så det var ikke uventet. Denne gangen er det ingen blødninger. Har bestilt tidlig ultralyd, men lurer på hvor vanlig det er at symptomene forsvinner og hvor vanlig MA egentlig er? Anonymkode: ccdac...16d 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/421218-trening-i-svangerskapsymptomer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 23. mai 2017 Del Skrevet 23. mai 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er nå midtveis i første trimester og føler meg i fin form. Er det noe i veien for å dra på en lang fjelltur? Anonymkode: ccdac...16d Du kan leve som normalt, men unngå aktiviteter som er over eller på grensen av for hva som er normalt for deg. Og ha i bakhodet at dagsformen kan svinge litt bråere enn ellers. Altså: Hvis du er i vanlig god form til å takle den turen, er det helt i orden, men ha gjerne en plan B hvis det er lange eller krevende dagsetapper - det kan hende du vil bli fortere sliten enn ellers. Pass på at du får regelmessig inntak av næring og væske, ikke vent til du føler deg "tom". Det er absolutt ikke farlig med normal fysisk aktivitet, men med din forhistorie er det greit å vite at du ikke har gjort noe som du vil ruge over hvis du skulle være så uheldig å abortere igjen. Du kan ikke "forebygge" spontanabort ved å holde deg helt i ro - hvis alt er i orden, sitter spiren veldig godt fast 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Denne gangen er det ingen blødninger. Jeg synes ikke du skal tenke på abort så lenge du ikke blør. Det er altfor mye å bekymre seg for om man skal gjøre det også uten symptomer på komplikasjoner. 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har bestilt tidlig ultralyd, men lurer på hvor vanlig det er at symptomene forsvinner og hvor vanlig MA egentlig er? I første trimester er det veldig vanlig at symptomene kommer og går. Mange har ikke noe særlig symptomer i det hele tatt så tidlig, andre kjenner en hel masse kroppslige forandringer. Jeg har selv hatt tre førstetrimestre uten nevneverdige symptomer, og det ble barn av to av dem. MA er sjeldnere enn "vanlig" SA med utstøting av fosteret. Sistnevnte er dessverre svært vanlig. Gynekologen svarer deg sikkert også, jeg vil bare ønske deg lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/421218-trening-i-svangerskapsymptomer/#findComment-3773769 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 23. mai 2017 Del Skrevet 23. mai 2017 SA (spontanabort) og MA (missed abort eller avdødt foster) er begreper som vi leger ikke bruker. Vi snakker om abort. Det er som regel bare et spørsmål om tid, før en missed abort blir til en spontanabort hvor fosteranlegg og morkake utstøtes fra livmoren med blødning og smerter. Hvis man medtar de meget tidlige aborter som ofte ikke registreres som graviditet, men kanskje litt forsinket menstruasjon, så ender ca halvparten av graviditeter med abort. Før man hadde graviditetstester og ultralyd, regnet man med at 15% aborterte. Hvis du er midtveis i første trimester, så er du ca 7 uker gravid. De fleste aborter skjer i første trimester, men hvis det ved ultralyd omkring uke 7 er sett hjerteaktivitet, så er risiko for abort liten. Jeg vet ikke når du har tenkt deg på lang fjelltur, men lurt å sjekke med tidlig ultralyd rett før start av turen. Det er ikke skadelig med fjelltur for fosteret, men hvis det blir abort, så er det noe upraktisk å være langt fra sivilisasjonen. Tidlige svangerskapstegn som ømme bryster forsvinner ofte eller blir mindre uttalt etterhvert i graviditeten. Lykke til, vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/421218-trening-i-svangerskapsymptomer/#findComment-3773854 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.