AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 Del Skrevet 27. mai 2017 Hei! Jeg er en kvinne på 50 år som har vært operert for endometriose flere ganger. Ved siste operasjon ble livmoren fjernet. Eggstokkene kunne ikke fjernes p.g.a. store sammenvoksninger. Jeg er nå blitt veldig plaget med tørrhet i skjeden. Er nyforelsket og bruker god tid på forspill og han er forsiktig under samleiet. Jeg har ofte blødninger i flere dager etterpå. Celleprøven var fin. Vi har brukt alle varianter av glidemidler og kremer fra apoteket. Dette har minimal effekt på meg. Er det noen hormonbehandling å få for oss med endometriose? Kan vel ikke bruke østrogen p.g.a, sykdommen. Har aldri vært plaget med tørrhet før. Har heller hatt det motsatte problemet. Kjæresten min får problemer med sår og øm penis. Vi begynner å bli fortvilet og har nå sluttet med samleie. Er det noen hormonbehandling som hjelper på tørrhet/sårhet? Fortvilet Anonymkode: eb1f6...b93 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/421283-hormonbehandling/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 28. mai 2017 Del Skrevet 28. mai 2017 Jeg synes du bør diskutere østrogenbehandling med din gynekolog. Har du hetetokter eller dårlig nattesøvn? Kanskje du skulle få målt østrogen-nivået? Gynekologen kan gi deg råd om du skal ha østrogen som tablett eller plaster, helst i kombinasjon med gestagen (som brukes ved behandling av endometriose), i og med at du har endometriose. Hvis du kun har lokale plager i forb. med samleie, så kan du nøyes med lokalbehandling med østrogen, det finnes to typer, den ene med det svake østrogen, østriol (Ovesterin), det andre med det litt sterkere østradiol (Vagifem). Inntil du får time, kan du kjøpe Ovesterin stikkpiller eller vaginalkrem uten resept. Vagifem må du ha på resept. Ovesterin brukes to ganger i uken, kanskje daglig i de første to ukene for raskere effekt. Det er ikke noe i veien for å bruke lokal østrogen, selv om du har endometriose. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/421283-hormonbehandling/#findComment-3774615 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.