Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skjønner ikke helt dette med kynnere, det er mange som skriver at de har kynnere og jeg har brukt søkefunskjonen, men jeg finner ikke helt ut hva det er. Er det sammentrekkninger eller er det bare at magen blir hard? Min mage blir helt hard når jeg ligger på ryggen og jeg våkner noen ganger hver natt fordi jeg må tisse og fordi magen kjennes "rar" og hard som et trommeskinn. Den er ikke så hard når jeg sitter, står eller ligger på siden Jeg har også hatt svake menstruasjonsliknende smerter gjennom hele svangerskapet - er det kynnere? (jeg er 16 + 2 på vei) Håper på svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42160-jeg-skj%C3%B8nner-ikke-helt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest magedame

Kynnere er små sammentrekninger i livmora - en forberedelse til fødselen. Syntes det hørtes rart ut at du kjenner slikt såpass tidlig i svangerskapet...? Er ikke kynnere vanlige å ha fra ca uke 30-32? Håper at andre vet mere om dette, og deler sine erfaringer med oss.....

Har hørt om flere som har hatt kynnere tidlig i svangerskapet. Men det er mest vanglig å få disse sammentrekkningene fra uke 30. Noen får menstruasjons smerter i forbindelse med kynnere, kan være det er dette du kjenner.

Kynnere er sammentrekkning av livmoren, en forberedelse til fødsel. Magen kjennes hard som en ball, og dette kan være ubehagelig for noen. De kommer ofte i forbindelse med aktivitet, klemming på mage, sex, osv.

De kan vare fra noen sekunder til flere minutter. De vil nok komme hyppigere etterhvert som du kommer ut i svangerskapet.

Men uansett, ta det opp med din lege/jordmor. Jeg vet ikke hvor vanlig det er å ha kynnere i uke 16...

Lykke til,

hilsen

Jeg hadde masse kynnere rundt uke 14-20 pga stress i forbindelse med jobb og hjem. Det bedret seg når jeg fikk slappet av, men nå har de kommet tilbake. Er nå i uke 38.

Kynnere så tidlig er litt uvanlig, og man bør være litt obs så det ikke blir for mye av dem - de kan da sette i gang veer. Ellers er det ikke farlig, bare lurt - livmora får trent til fødselen! :o)

Jeg hadde masse kynnere rundt uke 14-20 pga stress i forbindelse med jobb og hjem. Det bedret seg når jeg fikk slappet av, men nå har de kommet tilbake. Er nå i uke 38.

Kynnere så tidlig er litt uvanlig, og man bør være litt obs så det ikke blir for mye av dem - de kan da sette i gang veer. Ellers er det ikke farlig, bare lurt - livmora får trent til fødselen! :o)

Annonse

Jeg sier ikke at jeg har kynnere, jeg vet jo ikke hva kynnere er. Dere skriver at det er sammentrekkninger av livmoren, men magen min er bare hard når jeg ligger på ryggen, er det ikke litt rart hvis det er kynnere da? Ville ikke magen vært hard også når jeg sto og satt? Dessuten trodde jeg alle gravide hadde svake menstruasjons og evt ryggsmerter som et tegn på at "noe" skjer der nede. Hvordan kan jeg vite om magen er hard pga kynnere eller om den bare er stram fordi den vokser?

Åsa Prebensen, Jordmor

Jeg sier ikke at jeg har kynnere, jeg vet jo ikke hva kynnere er. Dere skriver at det er sammentrekkninger av livmoren, men magen min er bare hard når jeg ligger på ryggen, er det ikke litt rart hvis det er kynnere da? Ville ikke magen vært hard også når jeg sto og satt? Dessuten trodde jeg alle gravide hadde svake menstruasjons og evt ryggsmerter som et tegn på at "noe" skjer der nede. Hvordan kan jeg vite om magen er hard pga kynnere eller om den bare er stram fordi den vokser?

Livmodern som är ett muskelorgan gjör sammandragningar/sammentrekninger från ca vecka 20. Dessa benämns ofta som kynnere. Detta gjör livmodern för att träna sig inför förlossningen, och är inget farligt om de inte är varaktiga och regelbundna. Dessa sammandragningar kommer oftast efter fysisk aktivitet och försvinner efter vila. Magen blir hård när livmodern gjör sammandragningar.En del känner inte utav sina kynnere medans andra tycker att de har en mensliknande smärta. Det som du beskriver behöver inte vara sammndragningar, då den bara är hård när du ligger på ryggen. Kanske är det istället fostret som trycker lite nedåt och buken som spänns ut och därmed gjör magen hård?En full urinblåsa kan kanske reta livmodern tilll svaga sammandragningar. Det är lite tidigt att ha kynnere redan i vecka 16, men det förekommer . Oavsett, så är det inte farligt så länge som magen inte är konstant hård eller smärtfull. Jag tycker alltså inte att du skall oroa dig över detta, då du i så fall borde haft ont också på dagen. Lycka till!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...