Gå til innhold

Hvilke vaksiner bør jeg vurdere å starte med

Anbefalte innlegg

Jeg er en voksen kvinne på 35 år. Jeg lider av ekstrem nålefobi som har gjort at jeg i 27 år ikke har hatt noen ting gjort hos legen som krever nåler. Jeg har arbeidet på fobien og greide sist måned å ta en blodprøve, dette ble gjort med generøse mengder emla krem som fikk sitte på i to timer så huden var så bedøvet at man kunne skåret i den...bokstavelig talt, emla som for virke i to timer kan bruker til mindre hud oprasjoner. Jeg var fortsatt så redd at jeg sov for det meste i to dager etterpå og har hatt en del mareritt i ettertid men med hjelp av en veldig flink syepleier greide jeg å gjennomføre det.

Uansett det jeg vil spørre om råd om er det at jeg har ingen vaksiner som fungerer lenger, den siste ble tatt når jeg var ni, min mor lot meg heldigvis slippe vaksiner og prøver når jeg nektet og det er årsaken til at jeg ikke har noe frykt for å gå til legen i seg selv, alle undersøkelser som ikke innebefatter nåler er helt greit. Uansett siden det er over 20 år siden sist vaksine og vaksineprogrammet aldri ble gjennomført er jeg ganske sårbar. Når jeg først har klart å ta en blodprøve vurderer jeg å prøve å begynne å arbeide på de vaksinene, både for å få den beskyttelsen og for å jobbe videre på den fobien siden slik det er nå så unnlater jeg ofte nødvendig legehjelp hvis den hjelpen ville inkludere nåler så det er en fobi det ville vert greit å bli kvitt. Jeg lurer da på hvilke vaksiner er det best å begynne med, hvilke er enklest å ta?

Jeg vet jeg burde starte med stivkrampe siden jeg har kjeledyr og noe som helst beskyttelse fra den er for lengst ute av systemet jeg var 7 når jeg tok siste dose. Jeg har hørt at dette er en av de verste vaksinene å ta dog og en veldig negativ opplevelse nå lett kan få fobien tilbake til der den var og med det mener jeg besvime av frykt før jeg kommer til legekontoret. Min mor minnet meg på å ta med ekstra undertøy og en ren bukse når jeg skulle ta den blodprøven for å si det slik, så blusser den fobien opp for fullt igjen vil jeg neppe greie å prøve igjen.

Litt om meg selv jeg har Aspergers syndrom og det er ikke alltid lett å være nær fremmede eller i nye situasjoner. Som mange med austisme spektrum syndromer har jeg sanseforstyrrelser, mest at jeg er ekstremnt sensitiv på noen typer stimuli, da spesielt lys og lyd men jeg er også mer sensitiv på noen typer smerte, dog føler andre typer normalt, og det er dette og ekstremnt negative opplevelser med helsepersonale i forbindelse med blodprøver som barn som skapte fobien, dette og en merkelig dille, ja aspier får merkelige diller, men ev aversjon mot å bryte overflater, for eksempel jeg elsker å svømme men kan ikke hoppe utti for da bryter jeg raskt en overflate og når jeg var barn måtte moren min kutte opp frukt for meg for jeg hadde problemer med å bryte skallet på frukten. Min hud er jo da også en overflate så det spiller inn i det.

Uansett beklager at posten ble lang, jeg ville bare forklare ting.

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...