karitrestak1 Skrevet 29. januar 2002 Del Skrevet 29. januar 2002 Er 28 år og opr. for endo for ca. 4 mnd siden. Har i etterkant prøvd å bli gravid, uten å lykkes. Var til HSG us. i dag, der røntgenlegen sa at det muligens kunne være noe åpning i hø. eggleder, men at ve. så tett ut, i tillegg var det noen "uregelmessigheter" i livmorhulen. Han var ikke sikker på undersøkelsen ettersom mye av kontastvæsken rant ut igjen mens us. pågikk. 1. Hvor mye kan en stole på en slik us.? 2. Kan uregelmissigheter i livmoren gjøre det vanskeligere å bli gravid ved evt. prøverørsbefr.? Er det mulig å fjerne dette? Hormoner el. opr.? Føler situasjonen er tragisk og at håpet om å få barn en gang i tiden nesten er ute... Legen vil dessuten sette meg på Zoladexbeh., men dette har jeg ikke villet, er det dumt å la være?(Har lest at det kan forekomme at eggløsningen ikke kommer tilbake etter en slik beh. og dette motiverer meg ikke til å begynne.) Kan hormoner få endoen til å forsvinne, eller er dette bare å utsette videre utvikling av endoen? Sliter en del akkurat nå ja, og lurer på hvor endoen kan dukke opp neste gang 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/42181-endometriose-overalt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 30. januar 2002 Del Skrevet 30. januar 2002 1. Hvor mye kan en stole på en slik us.? Det gir ganske god informasjon med en HSG 2. Kan uregelmissigheter i livmoren gjøre det vanskeligere å bli gravid ved evt. prøverørsbefr.? Er det mulig å fjerne dette? Hormoner el. opr.? Det vil være rimelig å få utført en hysteroskopi hvor man ser opp i livmoren og fjernet evt forandringer. 3. Zoladex eller andre hormoner har ingen effekt ved barnløshet, det bare utsetter mulighet for graviditet Hormoner brukes for å lindre ubehag ved endometriose, den fjerner det ikke. Man får eggløsning etter avsluttet behandling uansett hvilket hormon som brukes Laparoksopi med forsøk på å brenne endometriosen bort eller prøverør er det man tilbyr ved barnløshet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/42181-endometriose-overalt/#findComment-158292 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.