Gå til innhold

Intens smerte i bryst

Anbefalte innlegg

bekymretjente00

Jeg har i over et halvt år slitt med smerter i brystet. Før var det mer forsiktig smerte men nå kan det fort bli intens og kjennes ut som om hjerte skal eksplodere. Jeg har vært hos legen to ganger om dette, disse gangene har blodtrykk blitt målt, puls blitt sjekket, lungene og jeg tror det ble hørt på hjertet. Fikk beskjed om å ta paracet når det ble ille, men det stopper ikke min uro. Smerten kan være enten i venstre eller høyre bryst eller midt på, det kan også stråle ut i armen (for det meste venstre arm). Det er ikke veldig ofte at det blir veldig veldig vondt men jeg er så urolig over hva det er. Er redd jeg har noe feil med eller rundt hjerte og dette holder meg våken om natta. Har våknet før av smerte i brystet midt på natta hvor smerten har vært utrolig. Er 17 år gammel, 1.80cm og veier mellom 79-81kg. Noen ganger når smerten oppstår sliter jeg med å puste ordentlig. Og puster veldig tungt.

Jeg er veldig redd sykdommer og hver minste ting jeg føler er galt blir jeg urolig for. Men nå har jeg hatt disse smertene i over et halvt år, og det blir ikke bedre. 

Vet dere hva en EKG på hjertet ville kostet? Og har noen opplevd noe lignende hvor legen ikke har vært til hjelp? 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/421903-intens-smerte-i-bryst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, bekymretjente00 skrev:

Jeg har i over et halvt år slitt med smerter i brystet. Før var det mer forsiktig smerte men nå kan det fort bli intens og kjennes ut som om hjerte skal eksplodere. Jeg har vært hos legen to ganger om dette, disse gangene har blodtrykk blitt målt, puls blitt sjekket, lungene og jeg tror det ble hørt på hjertet. Fikk beskjed om å ta paracet når det ble ille, men det stopper ikke min uro. Smerten kan være enten i venstre eller høyre bryst eller midt på, det kan også stråle ut i armen (for det meste venstre arm). Det er ikke veldig ofte at det blir veldig veldig vondt men jeg er så urolig over hva det er. Er redd jeg har noe feil med eller rundt hjerte og dette holder meg våken om natta. Har våknet før av smerte i brystet midt på natta hvor smerten har vært utrolig. Er 17 år gammel, 1.80cm og veier mellom 79-81kg. Noen ganger når smerten oppstår sliter jeg med å puste ordentlig. Og puster veldig tungt.

Jeg er veldig redd sykdommer og hver minste ting jeg føler er galt blir jeg urolig for. Men nå har jeg hatt disse smertene i over et halvt år, og det blir ikke bedre. 

Vet dere hva en EKG på hjertet ville kostet? Og har noen opplevd noe lignende hvor legen ikke har vært til hjelp? 

Hvis legen mener alt et ok fysisk, kanskje du kan be ham om hjelp med angst? 

14 timer siden, bekymretjente00 skrev:

EKG koster 90 kroner og tas på tre minutter hos fastlegen. Bare å bestille en time og gjøre det.

14 timer siden, bekymretjente00 skrev:

Jeg er veldig redd sykdommer og hver minste ting jeg føler er galt blir jeg urolig for.

Tror mye av svaret sitter her. Det er faktisk ganske vanlig å tro at man har alvorlige hjertefeil når det viser seg å være noe psykisk. Angst kan sitte i brystet og kjennes som smerter i hjertet, det er mange som har vært på legevakt for dette.

Når det er sagt er det selvfølgelig greit å få avkreftet noe fysisk feil med EKG og evt. andre undersøkelser.

FjellOgDalar

Du er ung, og problemer med hjertet er sjelden årsaken til brystsmerter. Hvis blodtrykket er normalt og legen ikke hører noe ulåter er jeg rimelig sikker på at du kan slappe av. Utstyr til standard EKG finnes, som ISW sier, hos fastlegen. Jeg vil tippe at smertene dine kommer av anspente muskler. Hvis du puster anstrengt, vil det lett forverre slike spenninger slik at smertene tiltar. Imidlertid er det slettes ikke uvanlig å oppleve dette som potensielt hjerterelatert når man har helseangst. Det er vondt å slite med, og jeg vil anbefale deg å snakke med fastlegen om denne angsten så du evt. kan få henvisning til psykolog eller psykiater. Fysioterapi er heller ingen dum ide.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...