Gå til innhold

EKG og vært hos kardiolog

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. 

Da har jeg vært hos kardiolog. En person som for meg gikk veldig fort frem og var vanskelig å forstå. Tok først EKG som viste det samme som de to andre gangene, tegn på hjerteinfarkt. Tok deretter ultralyd. Denne var helt fin så slik jeg forstod det var det ikke mer å bry seg om. Det gikk så fort og var vanskelig å prate med legen, så jeg fikk ikke spurt så mye. Han var mest opptatt av at jeg ikke røykte, var mer undervektig enn overvektig og har lavt blodtrykk. 

Hvordan har det seg at EKG viser slike type forandringer og ikke ultralyd? Forstår at ultralyd er en nyere metode og derfor mer å stole på. Men hvis EKG tidligere ikke har vist disse forandringene, har det noe å si? 

Skal jeg bare slå meg til ro med at alt er helt greit? 

Anonymkode: d66f0...f48

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/421941-ekg-og-v%C3%A6rt-hos-kardiolog/
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Da har jeg vært hos kardiolog. En person som for meg gikk veldig fort frem og var vanskelig å forstå. Tok først EKG som viste det samme som de to andre gangene, tegn på hjerteinfarkt. Tok deretter ultralyd. Denne var helt fin så slik jeg forstod det var det ikke mer å bry seg om. Det gikk så fort og var vanskelig å prate med legen, så jeg fikk ikke spurt så mye. Han var mest opptatt av at jeg ikke røykte, var mer undervektig enn overvektig og har lavt blodtrykk. 

Hvordan har det seg at EKG viser slike type forandringer og ikke ultralyd? Forstår at ultralyd er en nyere metode og derfor mer å stole på. Men hvis EKG tidligere ikke har vist disse forandringene, har det noe å si? 

Nå kan du slå deg til ro med at du aldri har hatt et hjerteinfarkt og sannsynligvis aldri vil få det.

Det handler ikke om at ultralyd er nyere. Ultralyd er er bilde. EKG tolker bare elektriske signaler fra muskelen. Ultralyd er fasit.

Endret av issomethingwrong
  • 2 uker senere...
På 6. juli 2017 den 16.13, issomethingwrong skrev:

Nå kan du slå deg til ro med at du aldri har hatt et hjerteinfarkt og sannsynligvis aldri vil få det.

Det handler ikke om at ultralyd er nyere. Ultralyd er er bilde. EKG tolker bare elektriske signaler fra muskelen. Ultralyd er fasit.

Dette stemmer ikke. Det kardiologen sannsyligvis har referert til på EKG-et er patologiske Q-bølger som er tegn på tidligere gjennomgått hjerteinfarkt. Dette infarktet har trolig ikke påvirket en stor nok del av hjertemuskelen til å kunne påvises på ekkokardiografi.  Det viktige for deg fremover er god sekundærprofylakse med kontroll på blodtrykk, blodlipider, diabetes, overvekt, evt. røykeslutt. Trening og kosthold er gode tiltak du kan gjøre på egenhånd for å senke risikoen ytterligere. 

1 minutt siden, Dr.Pepper skrev:

Dette stemmer ikke. Det kardiologen sannsyligvis har referert til på EKG-et er patologiske Q-bølger som er tegn på tidligere gjennomgått hjerteinfarkt. Dette infarktet har trolig ikke påvirket en stor nok del av hjertemuskelen til å kunne påvises på ekkokardiografi.  Det viktige for deg fremover er god sekundærprofylakse med kontroll på blodtrykk, blodlipider, diabetes, overvekt, evt. røykeslutt. Trening og kosthold er gode tiltak du kan gjøre på egenhånd for å senke risikoen ytterligere. 

Nei,

Det var dårlig R-progresjon i forveggsavledningene. 

Hun er 35 og har aldri røkt og er normalvektig.

AnonymBruker
På ‎06‎.‎07‎.‎2017 den 11.49, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Fastlegen din få jo epikrise, så du kan diskutere dette med fastlegen videre. Er det noe i din historie som gir grunn til å frykte skader på hjertet?

Anonymkode: 30f50...980

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...