Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er veldig glad da jeg har oppdaget at jeg er gravid, ca 5 uker på vei!

Har vært gravid en gang før, ca 8 mnd siden, hadde en missed abortion. Den gangen begynte jeg å blø svakt rosa/brunlig utflod, samt hadde ryggsmerter. Det var aldri mye blod, men littegrann over noen dager. Først 2-3 dager, så pause i ca 5-6 dager. Så begynte det igjen, og ultralyd viste ikke liv. Kan jeg ha abortert allerede første gangen, dvs de 2 dagene før oppholdet? Er veldig engstelig for at dette skal skje igjen, og går på toalettet flere ganger i timen for å sjekke at det ikke er farget utflod der. Det jeg lurer på er hvis jeg skkulle merke noe blødninger, tar jeg da umiddelbart kontakt med lege? Kan noe gjøres? Håper du svarer meg på dette, betyr mye for meg å vite hva jeg eventuelt skal gjøre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42214-til-jordmor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er ikke så rart at man er litt ekstra engstelig for å abortere når man allerede har gjort det en gang. Det er imidlertid ingen større fare for at du skal bli utsatt for det samme en gang til. Det er svært vanlig å oppleve en abort i løpet av sin fertile karrier, uten at det er noen gjentagelsesrisiko. Det er umulig å si noe om når du aborterte forrige gang, men man vet at tidlige aborter som oftest skyldes feil i fosteranlegget som ikke er forenelig med liv. Du kan ikke gjøre noe fra eller til å slike situasjoner. At du nå er redd, er nesten noe du bare må leve med, selv om jeg absolutt vil råde deg til å tenke positivt. Det er i utgangspunktet ingen ting som skulle tilsi at dette ikke skulle gå bra. Lev som normalt, men hold deg selvsagt unna tobakk, alkohol, medisiner og ta folat som kosttilskudd. Hvis du tenker på hvilket aktivitetsnivå du bør legge deg på, vil jeg råde deg til å gjøre som du vanligvis gjør. Driver du med idrett som kan innebære fall eller slag, bør du kanskje ta en pause inntil videre. Lykke til videre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42214-til-jordmor/#findComment-158368
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...