litalill Skrevet 30. januar 2002 Del Skrevet 30. januar 2002 Jeg har en eldre venninne på starten av førtiårene som fortalte meg den gledelige nyhet om at hun var blitt gravid. Da hun gikk to uker over termin begynte jeg å undre om ikke "fødetiden" var nær, hun fortalte meg etterhvert at barnet var dødt og at hun skulle på "utskrapning" et par dager senere.( De trodde barnet hadde død i løpet av siste termin mnd) Mitt spm:Må ikke barnet "fødes" frem på vanlig vis etter så lang tid.Og hvor lenge må du ligge på sykehus etter et slikt inngrep? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/42254-sant-eller-ikke/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 1. februar 2002 Del Skrevet 1. februar 2002 Utskrapning er noe man foretar etter en spontanabort, for å sikre at livmoren tømmes ordentlig. Det hender også at fosteret dør tidlig, men ikke støtes ut av kroppen ("missed abortion"). Da fjernes det på samme måte etter at man har sett på ultralyd at hjertet ikke slår. Det hender også at man foretar utskrapning uten at det er graviditet inne i bildet, hvis en kvinne f.eks, går lenge med småblødninger. Utskrapning kan foretas med lokalbedøvelse, men narkose er det vanlige. Man drar hjem samme dag, hvis det ikke er noen annen årsak til at man blir på sykehuset (f.eks. andre prøver som skal tas). Hvis man går 8-9 mnd gravid og fosteret dør, anbefales det å gjennomgå fødsel, ikke keisersnitt (dersom ikke årsaker hos moren, som for trangt bekken, gjør at man uansett ville tatt keisersnitt). Dette begrunnes med at det er både fysisk og psykisk bedre for moren på lang sikt. Det er ikke vanlig å vente i dagevis med å sette igang fødselen etter at det er konstatert at fosteret er dødt, det skjer nokså raskt. Etter en dødfødsel blir man i våre dager fulgt opp for at man ikke skal fortrenge sorgen og få problemer senere - man får ha barnet hos seg, det tas hånd- og fotavtrykk, bilder, man forbereder begravelse osv. Om man drar hjem tidlig eller blir på sykehuset, tror jeg er litt opp til den enkeltes ønsker. Men det er ikke sånn lenger at man raskt fjerner det døde barnet og gir moren beskjed om å dra hjem og glemme det hele. Ingen vil finne på å kalle det å føde en (nesten) fullbåren, død baby for en utskrapning. De aller fleste kvinner (men det finnes unntak) vil være synlig gravide ved termin. Jeg vil ikke ta standpunkt til hva venninnen din har for seg, men du er kanskje blitt litt klokere nå. Selv har jeg heldigvis aldri opplevd noen dødfødsel, men jeg har født to barn og hatt en spontanabort med påfølgende utskrapning. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/42254-sant-eller-ikke/#findComment-158631 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 1. februar 2002 Del Skrevet 1. februar 2002 I slike tragiske tilfeller hvor barnet dør i mors liv, er det aldri snakk om utskrapning. Det er et begrep man bruker når det gjelder tidlige aborter. Din venninne måtte nok føde barnet på vanlig vis, men selvfølgelig med mye smertestillende og god støtte av personalet. Det varierer hvor lenge man blir liggende på sykehuset etter en dødfødsel, men kvinnen får som oftest tilbud om å være så lenge hun føler at hun trenger. Som oftest dreier det seg om en periode på 3-5 dager. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/42254-sant-eller-ikke/#findComment-158776 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.