Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid i uke 17. Da jeg var på do i går kveld oppdaget jeg blod i do og på papiret. Omtrent som en vanlig mens.

Jeg dro på legevakta, og ble sendt videre på ultralyd på Ullevål. Det fikk jeg beskjed om at morkaken lå forran livmorhalsen, og å ta det med ro. Fosteret så ok ut.

I dag blør jeg fremdeles, men kanskje noe svakere.

Mine spørsmål er:

1. Hvor med ro kan jeg ta det? Må jeg ligge? Kan jeg jobbe?

2. Hvor farlig er dette?

3. Hvor lenge skal jeg gå slik før jeg kontakter lege igjen?

4. Har siden helga vært syk/forkjølet. Var på legevakten tirsdag og fikk da penecillin (apocillin) for bihulebetennelse. Har siden mandag vært ekstremt tett i nesa og har snytt meg mye. (Bruker Otrivin) Kan dette ha hatt noen innvirkning?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42265-gravid-i-uke-17-med-bl%C3%B8dninger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Når du ikke blør lenger, kan du begynne å være i aktivitet igjen. Inntil videre, bør du prøve å holde deg helt i ro. Du bør holde deg hjemme, ligge mest mulig, og overlate husarbeid, etc. til andre.

Begynner du med småblødninger igjen, må du selvfølgelig ta kontakt med lege igjen. Du kan ganske sikkert gå tilbake til jobb igjen med en gang du har sluttet å blø. Hvis du har en krevende jobb, rent fysisk, må man ta forhodsregler, naturligvis.

I de fleste tilfeller, slik du beskriver, vil morkaken ikke dekke mormunnen 100%, og som oftest vil morkaken trekke seg opp før du nærmer deg termin. Hvis det mot formodning skulle være slik at morkaken fremdeles ligger i veien, foran mormunnen når du nærmer deg fødsel, må du regne med at keisersnitt blir eneste utvei. I de tider hvor man ikke hadde ultralyd og ikke visste at morkaken lå i veien, ville fødselen kunne utløse en kraftig blødning som i verste fall kunne være livstruende for både mor og barn. Nå vet du allerede at morkaken ligger der den ligger og vil selvfølgelig reagere hvis du begynner å blø. Det er som sagt først ved fødselsstart, med kraftige rier, at den største risikoen er til stede hvis man ikke griper inn i tide. Trekker morkaken seg oppover, noe som er svært sansynlig, kan du se bort i fra denne risikoen.

Gir ikke blødningene seg rimelig raskt, synes jeg du skal ta kontakt med din lege igjen. Forsto det som om den allerede hadde begynt å avta.

Når du er forkjølet og snyter deg mye, er det klart at trykket nedover kan bli kraftig. Jeg vil anbefale deg å bruke Otrivin e.l. en periode, men også skylle nesa med saltvann så du får ut det som er der uten å bruke altfor mye krefter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...