Gå til innhold

Atrieflimmer Tambocor?

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymring

Jeg er 65 år, og er plaget med atrieflimmer. Tok 1x Sotacor ved anfall, og ble stabilisert. Har vært til utredning med AEKG og ultralyd av hjertet uten at noe unormalt ble påvist. Etter at frekvensen med anfall ble økende med 1-2 g/uke tar jeg nå 2x 80mg Sotacor daglig som forebyggende. Har ikke hatt anfall etter dette, men føler enkelte ganger at anfall "er på vei"

Har sett i inlegg at Tambocor er anbefalt som forebyggende med påvist resultat, og få bivirkninger. Kan det være relevant å diskutere med P-lege om et bytte??

Er plaget med kalde fingre og føtter. H-puls ligger på 55-60 og BT ca. 130/60.

Har ellers ingen problemer med normal fysisk aktivitet, men blir kanskje noe fortere anpusten ved turgåing enn tidligere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42276-atrieflimmer-tambocor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Bekymring.

På det norske markedet er det bare 2 medikamenter som har dokumentert forebyggende effekt ved anfallsvis atrieflimmer (forkammerflimmer) : amiodaron (Cordarone) og flecainid (Tambocor). Tambocor er det av medikamentene med minst bivirkningspanorama, men bruk av det forutsetter i noen grad at hjertet ellers er uten påvist strukturell sykdom. Så vidt jeg kan se av ditt brev er dette godt undersøkt hos deg.

Hvis du nu har tendens til økende anfallshyppighet vil det være helt relevant å vurdere et medikamentbytte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42276-atrieflimmer-tambocor/#findComment-159080
Del på andre sider

Svar til Bekymring.

På det norske markedet er det bare 2 medikamenter som har dokumentert forebyggende effekt ved anfallsvis atrieflimmer (forkammerflimmer) : amiodaron (Cordarone) og flecainid (Tambocor). Tambocor er det av medikamentene med minst bivirkningspanorama, men bruk av det forutsetter i noen grad at hjertet ellers er uten påvist strukturell sykdom. Så vidt jeg kan se av ditt brev er dette godt undersøkt hos deg.

Hvis du nu har tendens til økende anfallshyppighet vil det være helt relevant å vurdere et medikamentbytte.

Takk for greit svar.

Jeg har siden sett en artikkel som var betenkt med bruk av Tambocor på grunn av alvorlige bivirkninger. Det var blant annet nevnt at dette ikke lenger er tillatt Italia på grunn av høy dødsfall rate. Bør eventuell bruk startes under overvåkning?

MVH

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42276-atrieflimmer-tambocor/#findComment-159885
Del på andre sider

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Takk for greit svar.

Jeg har siden sett en artikkel som var betenkt med bruk av Tambocor på grunn av alvorlige bivirkninger. Det var blant annet nevnt at dette ikke lenger er tillatt Italia på grunn av høy dødsfall rate. Bør eventuell bruk startes under overvåkning?

MVH

Svar til Bekymring.

De fleste rytmestabiliserende medikamenter er beheftet med bivirkninger, noen av dem alvorlige. Bl.a. kan enkelte av dem være såkalt "pro-arytmiske", d.v.s. at de kan utløse rytmeforstyrrelser, som kan være alvorligere enn det man forsøker å behandle.

Disse bivirkninger er bl.a. påvist for Tambocor. Imidlertid er dette hos personer som har et strukturelt skadet hjerte, og ofte hvis middelet blir for høyt dosert. Hos personer med ellers normalt hjerte (bortsett fra f.eks. sin forkammerrytme) og i vanlig dosering (2-300 mg pr. døgn) er bivirkningene meget sjeldne. Imidlertid anbefaler vi at pasientene blir fulgt ganske tett den første tiden, evt. med kontroll av en 24-timers registrering etter noen uker på medikamentet.

I vanlig bruk med tabletter er det ikke grunn til å starte slik medikasjon under spesiell overvåkning, med mindre det er holdepunkt for organisk hjertesykdom. Starter man med stoffet som injeksjon, er overvåkning en selvfølge.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42276-atrieflimmer-tambocor/#findComment-160746
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...