Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann.

Lurer på noen ting...

Sist svangerskap vokste babyen seg så stor at den ikke kom ut ved fødsel.Beregnet vekt ved termin var i underkant av 5000g. Babyn ble tatt med hastesnitt etter forsøkt født i uke 38. Var da 5240g. Regner med at det er gode sjangser for at den blir like stor denne gang.

Vill legene høre på meg hvis jeg ønsker å få satt igang fødsel i uke 36-37? Vill jo gjerne føde normalt. Regner med at baby (hvis dette svangerskapet blir likt det forrige) vill da være rundt 4 kg. Eller vill de prøve å tvinge meg til å føde rundt termin?

Er mulighetene tilstede for å få keisersnitt hvis jeg må gå til termin .

Grunnen til hastesnitt sist var at baby var 38,5 rundt hodet og ikke ville ned i bekkenet.

Det hele foregikk ukomplisert.

Kan jeg begrense vekst av baby med å spise veldig mager mat(sukkerfritt)?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42317-stor-baby/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spise sundt , ikke for fet og kaloririk mat.

Men du må ikke sultet deg, jeg tror også at det ligger i genene at du får store barn...

Jeg fikk satt i gang fødsel i uke 35,3 for det viste seg at han kom til å bli stor .

Det er jo de siste ukene de legger mest på seg.

Nå hører det med i denne situasjonen at det antagelig var en bløder , og at de ikke ville han skulle bli FOR stor.

Da jeg fødte var han 50 cm og 3850 gram.

Som er vanlig fødselvekt.

Det eneste de så på han som var prematurt var alt det hvite fettet (husker ikke hva det heter nå) han hadde , ellers gikk alt fint!

Lykke til med å fremme dine ønsker!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42317-stor-baby/#findComment-158625
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Når du en gang har født et så stort barn som det du har, kan du regne med at man er innstilt på å planlegge forløsningen på forhånd neste gang. Enten ved å forløse deg litt tidligere eller ved keisersnitt. Det siste er nok det mest trolige. Det er viktig at du får snakket om dette i god tid før fødsel, så du vet hva du skal forholde deg til. Ingen kommer til å bagatellisere dine tidligere erfaringer.

Hvis du ikke la på deg svært mye forrige gang (mye mer enn 20 kg), kan du ikke regne med at du kan påvirke barnets størrelse noe særlig ved å spise mager mat og redusere vektøkningen. Skyldes barnets vekt at duhadde svangerskapsdiabetes, kan man selvfølgelig påvirke situasjonen med diett og/eller medisiner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42317-stor-baby/#findComment-158652
Del på andre sider

Når du en gang har født et så stort barn som det du har, kan du regne med at man er innstilt på å planlegge forløsningen på forhånd neste gang. Enten ved å forløse deg litt tidligere eller ved keisersnitt. Det siste er nok det mest trolige. Det er viktig at du får snakket om dette i god tid før fødsel, så du vet hva du skal forholde deg til. Ingen kommer til å bagatellisere dine tidligere erfaringer.

Hvis du ikke la på deg svært mye forrige gang (mye mer enn 20 kg), kan du ikke regne med at du kan påvirke barnets størrelse noe særlig ved å spise mager mat og redusere vektøkningen. Skyldes barnets vekt at duhadde svangerskapsdiabetes, kan man selvfølgelig påvirke situasjonen med diett og/eller medisiner.

La på meg ca. 15 kg(minus baby)

Legen sa at jeg sikkert hadde hatt svangerskapsdiabetes siden baby ble så stor uten å vite noe sikkert. Er nå 13+7 og skal ikke til kontroll før uke 20 hos jordmor. Litt lenge til m.h.t. alt jeg lurer på. Hadde håpet å slippe et til keisersnitt da fikk mye plager etterpå.(spinalhodepine, gule stapholykokker i opr.sår, erytema nodosa)

Burde jeg be om glukosebelastning??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42317-stor-baby/#findComment-158662
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...