Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 1. februar 2002 Del Skrevet 1. februar 2002 For en tid tilbake hørte jeg at det var så mange kvinner i dette landet som var så kraftig overvektig at de var til fare for både seg selv og barnet. Regner med at jeg kommer inn under denne kategorien, har nemlig gått opp fra 100 til 120 i svangerskapet. Regner med at det ikke er mange som er så feit som meg når de er gravid! Min lege har ikke tatt dette opp som noe problem. For hvis det er så farlig burde han jo informert meg om det eller? Lurer derfor på informasjon fra dere. Hva er det som er farlig? Hva er det som kan skje? Er forresten 32 uker på vei. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/42330-farlig-overvekt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zarine Skrevet 2. februar 2002 Del Skrevet 2. februar 2002 Håpar også jordmor vil svare. Det er ikkje så lett å få skikkelege svar rundt dette. Kvifor, tru? Er ganske god og rund eg også - var over 100 kg sjølv da eg begynte på 1. sv.sk. og var i god helse undervegs men fikk ein tøff fødsel. Om det hadde med vekta å gjere eller ei veit eg jo ikkje, men eg må innrømme at eg blir litt redd for neste gong... Eg er tyngre no. =gulp= Vekta var heller ikkje eit tema hos min lege den gongen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/42330-farlig-overvekt/#findComment-158853 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 2. februar 2002 Del Skrevet 2. februar 2002 Håpar også jordmor vil svare. Det er ikkje så lett å få skikkelege svar rundt dette. Kvifor, tru? Er ganske god og rund eg også - var over 100 kg sjølv da eg begynte på 1. sv.sk. og var i god helse undervegs men fikk ein tøff fødsel. Om det hadde med vekta å gjere eller ei veit eg jo ikkje, men eg må innrømme at eg blir litt redd for neste gong... Eg er tyngre no. =gulp= Vekta var heller ikkje eit tema hos min lege den gongen. Jeg var like overvektig i forrige svangerskap, veide da 128 kg ved fødsel. Hadde en veldig fin fødsel jeg..... Overvekt var heller ikke noe tema ved det svangerskapet. Syns at hvis det er så farlig, så burde vi jo fått skikkelig informasjon om det....... Eller tror legene at det ikke er vits i å snakke med oss om det? At vi liker å gå rundt til fare for oss selv og barnet? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/42330-farlig-overvekt/#findComment-158856 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsa Prebensen, Jordmor Skrevet 4. februar 2002 Del Skrevet 4. februar 2002 Det står egentligen mycket lite skrivet om detta temat, övervikt. Övervikt i sig, är ju inte bra för kvinnan kropp, då den kan påverkas negativt av detta. Under graviditeten ökar dessutom risken att utveckla graviditetdiabetes och högt blodtryck, om man är överviktig. Detta kan ju på sikt också drabba och skada barnet. Vet inte vilken undersökning du har läst och kan därför inte komentera den. Vet inte varför din doktor inte har informerat dig om riskerna med övervikt, men det kanske är så att detta är ett känsligt tema. Borde inte vara det tycker jag. Det finns ju inte mycket som du i dagsläget kan påverka nu, angående din övervikt, mera än att förhindra att du går upp alllt för mycket mera under graviditeten. 10-12 kilos viktuppgång under graviditetn, har direkt med graviditeten att gjöra. De flesta går upp några kilo till men en viktökning på över 20 kilo förekommer. Jag tycker att du kan ta upp detta med din doktor själv om du har flera frågor runt detta. Tyvärr så vet jag ingen bok om detta som jag kan rekomendera. lycka till! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/42330-farlig-overvekt/#findComment-159264 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 4. februar 2002 Del Skrevet 4. februar 2002 Det står egentligen mycket lite skrivet om detta temat, övervikt. Övervikt i sig, är ju inte bra för kvinnan kropp, då den kan påverkas negativt av detta. Under graviditeten ökar dessutom risken att utveckla graviditetdiabetes och högt blodtryck, om man är överviktig. Detta kan ju på sikt också drabba och skada barnet. Vet inte vilken undersökning du har läst och kan därför inte komentera den. Vet inte varför din doktor inte har informerat dig om riskerna med övervikt, men det kanske är så att detta är ett känsligt tema. Borde inte vara det tycker jag. Det finns ju inte mycket som du i dagsläget kan påverka nu, angående din övervikt, mera än att förhindra att du går upp alllt för mycket mera under graviditeten. 10-12 kilos viktuppgång under graviditetn, har direkt med graviditeten att gjöra. De flesta går upp några kilo till men en viktökning på över 20 kilo förekommer. Jag tycker att du kan ta upp detta med din doktor själv om du har flera frågor runt detta. Tyvärr så vet jag ingen bok om detta som jag kan rekomendera. lycka till! takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/42330-farlig-overvekt/#findComment-159267 Del på andre sider Flere delingsvalg…
happygirl Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 Jeg var like overvektig i forrige svangerskap, veide da 128 kg ved fødsel. Hadde en veldig fin fødsel jeg..... Overvekt var heller ikke noe tema ved det svangerskapet. Syns at hvis det er så farlig, så burde vi jo fått skikkelig informasjon om det....... Eller tror legene at det ikke er vits i å snakke med oss om det? At vi liker å gå rundt til fare for oss selv og barnet? Forrige svangerskap var startvekt 105 kg, og den stoppet på 126. Denne gangen var startvekta 111 kg og forløpig har jeg (heldigvis) bare lagt på med 3 kg (er 26 uker på vei). Min overvekt har ikke vært noe tema hos legen min heller. Jeg skal forresten være med på et prosjekt som en jordmor her holder på med, om overvektige gravide kvinners syns på kroppen under svangerskapet!!! Blir spennende! Lykke til!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/42330-farlig-overvekt/#findComment-159510 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.