Trettheten Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 Hei. Har svangerskapsdia, og har fått veiledning på sykehuset i fht målinger osv. Behandlingsmålet er under 6.8 etter to timer. Så, det jeg lurer på. Har fått beskjed om å måle 1.5t til 2 timer etter måltid. Spiste nå kveldsmat, havregryn og eple, og etter 1 t har jeg 7.8 i blodsukker. Jeg måler igjen om en time. (har egentlig fått beskjed om å bare målet etter 2 t)- Greia er at jeg tidligere også har målt etter en time og etter to timer for "moro"skyld. Har da ofte hatt høyrere bl.sukker ved 1 times målingen enn ved 2 timers målingen. Hvilken måling er da på en måte riktig? Trodde blodsukkeret skulle være på topp etter to timer? Er jo litt "dumt " hvis jeg ikke får med meg høyt blodsukker og tror at jeg har riktig behandlingsmål, når blodsukkeret er "godkjent " etter to timer men ikke etter en time.. Syns det er vanskelig, ettersom jeg ikke helt forstår dette diabetesgreiene. Noen steder leser man at det er greit under 8mmol, mens ifht sv.dia skal man ligge under 6.8 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423477-svangerskapsdiabetes-hjelp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 29 minutter siden, Trettheten skrev: Hei. Har svangerskapsdia, og har fått veiledning på sykehuset i fht målinger osv. Behandlingsmålet er under 6.8 etter to timer. Så, det jeg lurer på. Har fått beskjed om å måle 1.5t til 2 timer etter måltid. Spiste nå kveldsmat, havregryn og eple, og etter 1 t har jeg 7.8 i blodsukker. Jeg måler igjen om en time. (har egentlig fått beskjed om å bare målet etter 2 t)- Greia er at jeg tidligere også har målt etter en time og etter to timer for "moro"skyld. Har da ofte hatt høyrere bl.sukker ved 1 times målingen enn ved 2 timers målingen. Hvilken måling er da på en måte riktig? Trodde blodsukkeret skulle være på topp etter to timer? Er jo litt "dumt " hvis jeg ikke får med meg høyt blodsukker og tror at jeg har riktig behandlingsmål, når blodsukkeret er "godkjent " etter to timer men ikke etter en time.. Syns det er vanskelig, ettersom jeg ikke helt forstår dette diabetesgreiene. Noen steder leser man at det er greit under 8mmol, mens ifht sv.dia skal man ligge under 6.8 Kanskje du kan spørre gynekologen i forumet her under tema gynekologi og svangerskap ? Anonymkode: ff7e8...dfb 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423477-svangerskapsdiabetes-hjelp/#findComment-3799357 Del på andre sider Flere delingsvalg…
emilie321 Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 (endret) 12 timer siden, Trettheten skrev: Hei. Har svangerskapsdia, og har fått veiledning på sykehuset i fht målinger osv. Behandlingsmålet er under 6.8 etter to timer. Så, det jeg lurer på. Har fått beskjed om å måle 1.5t til 2 timer etter måltid. Spiste nå kveldsmat, havregryn og eple, og etter 1 t har jeg 7.8 i blodsukker. Jeg måler igjen om en time. (har egentlig fått beskjed om å bare målet etter 2 t)- Greia er at jeg tidligere også har målt etter en time og etter to timer for "moro"skyld. Har da ofte hatt høyrere bl.sukker ved 1 times målingen enn ved 2 timers målingen. Hvilken måling er da på en måte riktig? Trodde blodsukkeret skulle være på topp etter to timer? Er jo litt "dumt " hvis jeg ikke får med meg høyt blodsukker og tror at jeg har riktig behandlingsmål, når blodsukkeret er "godkjent " etter to timer men ikke etter en time.. Syns det er vanskelig, ettersom jeg ikke helt forstår dette diabetesgreiene. Noen steder leser man at det er greit under 8mmol, mens ifht sv.dia skal man ligge under 6.8 Angående målinger ved diabetes. Har selv diabetes og bruker insulin. Vanligvis er blodsukkeret høyest etter to timer, men det kan variere litt etter hva en spiser. Feks så er det mye sukker i eple. Da går blodsukkeret fort opp, for og så gå fort ned igjen. Hvis en spiser havregryn til eple så vil eple sørge for at blodsukkeret går fort opp, mens havregryn gjør at blodsukkeret holder seg stabilt lenge. Blodsukkeret skal helst ikke være over 9.0 to timer etter en har spist. Det er langtids blodsukker (HbA1c) som skal være under 6.8. Det er det gjennomsnittlig blodsukkeret i de 3 siste månedene. Dette er iallefall slik ved vanlig diabetes. Endret 27. oktober 2017 av emilie321 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423477-svangerskapsdiabetes-hjelp/#findComment-3799627 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trettheten Skrevet 28. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2017 Tusen takk for svar. Tror nok det er litt annerledes med svangerskapsdiabetes, ettersom jeg hadde 7.8 etter å ha spist sjokolade og fikk beskjed om at det var for høyt.. Men setter veldig pris på svar. Då forstår jeg hvertfall hvorfor jeg fikk så høyt blodsukker her en kveld. Syns også at det var rart jeg hadde 7 i blodsukker etter 2 timer etter eple og den havregrynen. Men da måler jeg etter to timer, ettersom det er det som er vanlig, så får jeg holde meg unna ting som øker blodsukkeret så fort. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423477-svangerskapsdiabetes-hjelp/#findComment-3799831 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.