Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en jente på 24 år som har noen spørsmål til deg.

Jeg er ganske bekymret ang livmorhalskreft, og det med celleforandringer. 

Jeg har mange av symptomene på livmorhalskreft, og min samboer har kjønnsvorter (har nettopp lagt merke til det). Jeg har ingen, og det er kanskje bra men alikevel. Jeg har hatt noen seksualpartnere opp igjennom årene men vært flink til å sjekke meg. Hadde en lang blødning for et år siden og gynlegen ville ta celleprøve men jeg sa jeg ville vente fordi jeg er redd den prøven. Vi har mye kreft i familien, underlivskreft vet jeg vi også har men usikker hvilken. Jeg er veldig redd jeg kan være i *faresonen* og at jeg burde sjekke meg, noe jeg selvfølgelig skal. Jeg har også tatt hpv vaksinen men den tok jeg for 1 mnd siden, vet ikke om den da har ordnet opp i saker og ting hvis det har vært noe. 

De fant også ascites væske i buken, uten årsak.

Jeg vet egentlig ikke hva jeg tenker, men syns du jeg burde sjekke meg nå og burde jeg være bekymret? 

Takk for at du tok deg tid til å lese. Ha en fin kveld, Mette. 

Klem. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/423480-kj%C3%A6re-mette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvilke symptomer har du? Blodig utflod og blødning ved samleie er tidlige symptomer. Blødning for ett år siden som ordnet seg er ikke tegn på livmorhalskreft.  Det er ulike HPV typer som gir livmorhalskreft og som gir kondylomer.

Ascites er en litt uheldig betegnelse. Jeg vil heller beskrive det som peritonealvæske eller væske i bukhulen. Det forekommer helt normalt, spesielt rett etter eggløsning, når cysten med egget har tømt seg.

Jeg synes at du skal vente med celleprøve til du er 25 og følge det som anbefales i Norge. Så fint at du har tatt HPV vaksine. Du kan anbefale vaksine også for dine partnere!

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/423480-kj%C3%A6re-mette/#findComment-3799526
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...