Mammamu Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 Hei. Jeg er 30 år gammel og har de siste 2 årene forsøkt å bli gravid. Jeg ble gravid i desember for første gang i livet, men mistet desverre i uke 5+4. Samboeren min har ingen barn fra før og vi er nå i prosessen av å bli henvist til prøverørsbehandling. Vi venter på svar fra sædorøve. I den forbindelse tok jeg noen blodprøver (hormonprøver samt stoffskifte) hos gynekologen min. Idag fikk jeg svar på at alt så fint ut og ble nesten litt skuffet. Siden jeg sluttet med p-piller har jeg gått opp 10 kilo, jeg har intens pms og noen ganger (både rett før mens og rett før eggløsning) føles det ut som at hele verden kollapser rundt meg. Jeg blir så trist og lei meg og jeg klarer ikke hente meg inn igjen og ta meg sammen. I disse periodene føler jeg meg ikke som meg selv. Dagen før det starter har jeg masse energi, er livlig, veldig glad og hele livet føles komplett. Dagen etter våkner jeg tung og det første jeg gjør er å gråte. Jeg fungerer ikke normalt disse dagene og det går ut over meg selv, min samboer, mitt arbeid og alle rundt meg. Jeg føler meg nesten bipolar for et par dager om gangen to ganger i mnd. Jeg sliter også med mye acne i panne og hake. Hudlege mener dette kommer av hormonell ubalanse, men blodprøvene viste som sagt ingen feil. Gynekologen min mener at det er vanlig å ha sånn pms, men jeg føler det er ekstremt slitsomt! Er det virkelig normalt å ha en sånn vektøkning, ømme, fæle kviser til enhver tid samt så ille pms?? Har alle det på denne måten? I tillegg til dette får jeg veldig ømme tunge bryst straks etter eggløsning og frem til neste mens. Jeg går altså med ømme bryster 2 uker i mnd. Det er vondt å ha på bh, det er vondt å bevege seg og ikke minst når noen kommer borti de. Finnes det noe jeg kan gjøre? Kan jeg ta flere prøver eller hva som helst? Jeg føler meg desperat etter å slippe disse plagene for en stund. Jeg ønsker ikke å starte på prevensjon igjen da våres største ønske er å få barn, men det er forferdelig slitsomt å ha det sånn som dette. Håper på svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423564-infertilitet-pms-og-acne/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 De fleste kvinner har litt PMS, men heldigvis har få så store plager som du beskriver, kanskje 5%. Det er ikke noen vits å ta prøver, for kvinner med PMS har samme hormonforhold som de uten PMS, men de er spesielt følsomme for de hormonsvingninger som skjer i tiden fra eggløsning til menstruasjon. Det er følgende mulige behandlinger: Kalsiumkarbonat 1200 mg dagl Spironolakton 100 mg dagl Vitamin B6 50-100 mg Best dokumentert behandling både for psykiske og somatiske symptomer, med opptil 70 % effekt, er selektive serotoninreopptakshemmere, ‘lykkepiller’. Prinsippet er å starte med laveste dose (10 – 20 mg daglig for fluoksetin, paroxetin, citalopram og 25 – 50 mg for sertralin) og øke doseringen til 2 – 3 ganger utgangsverdien. Hvis SSRI-preparater ikke har effekt eller har uakseptable bivirkninger, kan neste valg være klomipramin (25 mg, økende til 50 – 75 mg daglig) eller alprazolam (0,25 mg, økende til 2,25 mg). Behandlingen for alle legemidler skjer i den periode hvor du forventer plager. Jeg håper at du finner noe som hjelper, og at du fort blir gravid. Lykke til. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423564-infertilitet-pms-og-acne/#findComment-3801230 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammamu Skrevet 2. november 2017 Forfatter Del Skrevet 2. november 2017 Takk for svar! Er det fastlege eller gynekolog jeg skal snakke med dette om for å få utskrevet noe? Kan alle disse tas i sammenheng med prøveperioden min? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423564-infertilitet-pms-og-acne/#findComment-3801521 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 2. november 2017 Del Skrevet 2. november 2017 Pyrodoxin og kalsiumkarbonat kan kjøpes uten resept. De andre er på resept, snakk med fastlegen. Lykkepiller bør du unngå. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423564-infertilitet-pms-og-acne/#findComment-3801531 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.