snuppsi_26 Skrevet 1. november 2017 Skrevet 1. november 2017 Jeg skal på badeferie i januar. Får mens i den perioden og vil helst unngå det pga stor blødning og smerter . Legen har foreslått primolut men farmasøyten på apoteket sier at mange blir dårlige av denne . Jeg bruker ikke hormoner til vanlig pga lett forhøyet blodtrykk 130/90 og mannen har sterilisert seg . Nå er min syklus noe varierende, alt fra 24 til 30 dager så jeg syns det er vanskelig å vite om primolut er det beste for meg. Leser i ett tidligere svar fra deg om at man også kan forskyve med en vanlig p pille i forkant, f eks microgynon. Vil dette være en like trygg metode for meg ? Jeg trenger kun å forskyve i 14 dager for å være sikker på at mens uteblir i ferien . Da tenker jeg på blodtrykket. Legen er skeptisk til å gi noe med østrogen men jeg har lest at hormonet i primolut også omdannes til østrogen, og det er vel betraktelig mer hormoner i sistnevnte enn i microgynon? Takknemlig for råd. Kvinne , 37 0 Siter
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 1. november 2017 Skrevet 1. november 2017 Ja, det er korrekt oppfattet, det med at Primolut delvis omdannes til østrogenet som er i p-pille. Vanlig dose for å utsette menstruasjon er 15 mg Primolut om dagen, og det er mer enn det som finnes i Microgynon. Jeg foreslår at du ved neste menstruasjon starter på p-pille ved første menstruajsonsdag og så slutter etter 14 dager. Da har du flyttet menstruasjonen 2 uker. Start ved neste menstruasjon. Lykke til, vennlig hilsen Mette 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.