Gjest Verma Skrevet 2. februar 2002 Skrevet 2. februar 2002 Til jordmor. Jeg lurer på i hvor stor grad kvinnen kan bestemme om hun skal føde vaginalt eller forløses ved keisersnitt!! Jeg hadde en dødfødsel for 5 måneder siden, etter fullgått svangerskap. Hvorfor må man føde vaginalt når det er slik?? Et annet spørsmål: Ved en evt ny graviditet, vet du om det blir mer , hyppigere og bedre oppfølging? Kan jeg selv bestemme at jeg ønsker keisersnitt? Jeg ønsker selv keisersnitt, fordi den opplevelsen jeg hadde sist, sannsynligvis vil sitte lenge i. Håper på svar 0 Siter
Åsa Prebensen, Jordmor Skrevet 3. februar 2002 Skrevet 3. februar 2002 Först vill jag beklaga sorgen av ditt döda barn. Jag förstår att denna upplevelsen var svår och att du nu har många tankar runt detta. Den första frågan är vanligt förekommande, de studier som har gjorts, har alla visat att det är bättre för kvinnan och paret att föda vaginalt, både ur fysisk och psykiskt perspektiv. Detta kan kännas grymt och svårt när man är mitt uppe i denna situation men på längre sikt, så har man sett att detta är bäst för kvinnan. Jag rekomenderar dig att läsa något av vad jordmor Ingela Rådestad har skrivt när det gäller att mista ett barn. Hon är en av de som har forskat mycket på detta tema och kommit med rekomendationer till både föräldrar som mist ett barn och till personalen som skall stötta er. Vid en ny graviditet, så kommer du att få en bättre och tätare uppföljning än vanligt. Skulle du önska ett kejsarsnitt , så kommer du att få diskuterar detta med din jordmor och gynekolog. I samråd med dem, så beslutar du då hur du önskar att föda. Det är inte säkert att du då tänker likadant som nu men det får framtiden utvisa. Jag menar att sättet att föda på inte är något som du behöver att oroa dig över nu, utan att det kommer att bli på det sätt som du då önskar. Lycka till! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.