Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Hva er forskjell på nova-t og flexi-t? Er det en av de man anbefaler mer enn den andre til de som ikke har født? Jeg har ikke født barn og er 25 år. Har hørt at flexi-t er best for de som ikke har født, men hvorfor?

Lurer også på om jeg skal velge å sette den inn hos gynekolog som bruker ultralyd (koster 2700,-) eller hos jordmor uten ultralyd (koster 500,-) eller på helsestasjon gratis.

Går til oppfølging årlig hos gynekolog for lichen sclerosus, men der har de ikke time før i februar. Men har fått beskjed der om at livmor, eggledere osv er normalt, så er det da nødvendig/tryggere for meg å betale såpass mye ved innsetting bare for å få ultralyd tror du? Jeg gruer meg veldig for å sette den inn og vil være sikker på det blir bra utført, derfor spør jeg så mye :-) 

Anonymkode: 26c87...116

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/423674-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-kobberspiral/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Sikkerheten er lik for de to kobberspiralene, men flexi-T er litt mindre. Det betyr lite for innsettingen. Ca 30% har ingen smerter ved innsettingen, 40% milde smerter, 25% moderate og 5% mye smerter. Ta en Ibux og paracet før innsettingen.

Du kan vel ikke komme til helsestasjon i og med at du er 25 år? Noen steder er grensen 20 år, andre steder 25 år.

Du kan gå til jordmor og til din fastlege. Det er ikke nødvendig med ultralyd.

Har du tenkt på hormonspiral? Den er nå kommet i en mindre utgave (Kyleena) som egner seg for unge som ikke har født. Den koster mer (ca 1300 kr) enn kobberspiralenen (300-600 kr), men med mindre blødning med hormonspiral, kan man tjene forskjellen inn ved å spare på  bind?

Vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...