AnonymBruker Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 Jeg har hatt hinsides menssmerter i dagesvis under mensen siden jeg var 11 år. Er 37 nå. Men naproxen og ibux har hjulpet så lenge jeg har tatt minimum 7 200 mg ibux,og 5-6 250 mg naproxen. Nå hjelper ikke 10 stk 250 mg naproxen på en gang lenger. Jeg har resept på paralgin forte,men det hjelper heller ikke om jeg ilke tar flere,og med tanke på levra er det nok tabletter. Er så lei av å måtte ta så mye smertestillende,sliter med å svelge de. Har vært til utredning hos flere gynokologer og de sier alt er normalt,bortsett fra en muskelknute ved livmorinngangen,men de vil ikke fjerne den. Har også store smerter ved samleie. Har akkurat begynt med oralcon p piller i håp om at smertehelvete ved mensen skal bli borte. I dag måtte jeg være hjemme fra jobb pga smertene og diareen. Anonymkode: 771a6...fd3 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423679-enorme-menssmerter-og-smertestillende-hjelper-ikke/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 Du har hatt menstruasjonssmerter helt siden første menstruasjon for 26 år siden og det blir verre og verre. Da tenker jeg på endometriose hvor slimhinnen på innsiden av livmoren er plassert på feil plass, oftest på bukhinnen eller på eggstokker. Det skaper en irritasjonstilstand (en slags betennelse). Endometriose påvirkes av kroppens hormoner (og p-pillens hormoner), og smertene følger typisk med syklus. En av de vanligste lokalisasjoner av endometriose er rommet mellom baksiden av livmoren/livmorhalsen og rektum (betegnes fossa Douglasi i fagspråket). Det danner seg små gryn- til ertstore knuter med litt gammelt blod som kan svært ømme, spesielt rett før menstruasjon. Ved samleie kan de være meget smertefulle, på samme måte som et ‘blåmerke’ er ømt. Sikker diagnose kan bare stilles ved kikkhullsoperasjon (laparoskopi) i narkose hvor man samtidig kan fjerne endometriosen, men den kommer ofte tilbake. Jeg foreslår at du tar p-pillen uten pause for å stoppe blødningene helt. Hvis det kommer gjennombruddsblødninger, da stopp i tre dager og fortsett. Hvis det ikke hjelper, så kan du høre med gynekologen om du skal ha utført laparoskopi eller evt MR-undersøkelse. Jeg håper –og tror- at du kan få hjelp. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423679-enorme-menssmerter-og-smertestillende-hjelper-ikke/#findComment-3802384 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.