Gå til innhold

Forstår meg aldri på kommareglene! Hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg lest og lest inne på alle linker hvor jeg kan lese om kommareglene. Jeg har faktisk etter dette blitt enda mer forvirret enn noen gang. Det jeg sliter med mest er komma før "og" regelen. Ser at noen bruker det sjelden, mens andre bruker det ofte. Kan noen forklare meg, uten å henvise til språkrådet og diverse , denne  "og" regelen, som det skulle blitt forklart til en på 8 år?! Er sååå frustrert og har fått totalt skrivesperre(nesten iallfall)

setter stor pris på en veldig enkel forklaring:)))

Anonymkode: d3d8b...6d8

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg lest og lest inne på alle linker hvor jeg kan lese om kommareglene. Jeg har faktisk etter dette blitt enda mer forvirret enn noen gang. Det jeg sliter med mest er komma før "og" regelen. Ser at noen bruker det sjelden, mens andre bruker det ofte. Kan noen forklare meg, uten å henvise til språkrådet og diverse , denne  "og" regelen, som det skulle blitt forklart til en på 8 år?! Er sååå frustrert og har fått totalt skrivesperre(nesten iallfall)

setter stor pris på en veldig enkel forklaring:)))

Jeg trenger også en enkel forklaring i kommareglene

Anonymkode: 169d4...2f3

Skrevet

Hva har dette med psykiatri å gjøre?

Anonymkode: 89526...26d

Skrevet

Ikke så ille med folk som bommer på komma ,verre med de som skriver å der det skal være og.

Anonymkode: 80b0b...e90

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har dette med psykiatri å gjøre?

Anonymkode: 89526...26d

Beklager, skulle poste det i åpent forum, er bare så vant til å poste her. 

Skrevet

For å forstå dette, må du vite forskjellen på en hovedsetning og en bisetning. Når og binder sammen to hovedsetninger, skal det være komma foran og. Det samme gjelder eller, men og for.

Anonymkode: aea80...544

Skrevet

Jeg lærte på skolen om kongens befaling ang en henrettelse. Det skulle stå : vent , ikke heng han. I stedet satte skriveren kommaet feil og det ble : vent ikke , heng han. Ser du forskjellen?. Vet ikke reglene men man føler vel at det skal være et naturlig skille eller pause i setningen?. Jeg strevde litt  med å og « og» også. Måtte tenke dansk eller litt sånn gammel norsk.  Alt man kan sette « at» fremfor. Feks: Jeg var ute «at» (å) gikk. Jeg hadde nål og trå. Det var godt «at»(å) høre. Dette er min måte å skille på. 

Anonymkode: c8c4e...f93

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lærte på skolen om kongens befaling ang en henrettelse. Det skulle stå : vent , ikke heng han. I stedet satte skriveren kommaet feil og det ble : vent ikke , heng han. Ser du forskjellen?. Vet ikke reglene men man føler vel at det skal være et naturlig skille eller pause i setningen?. Jeg strevde litt  med å og « og» også. Måtte tenke dansk eller litt sånn gammel norsk.  Alt man kan sette « at» fremfor. Feks: Jeg var ute «at» (å) gikk. Jeg hadde nål og trå. Det var godt «at»(å) høre. Dette er min måte å skille på. 

Tror ikke man blir mindre forvirret av dette :o;)

Skrevet
2 timer siden, Xtra skrev:

Tror ikke man blir mindre forvirret av dette :o;)

Beklager at jeg prøvde. :(

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke reglene men man føler vel at det skal være et naturlig skille eller pause i setningen?

Det er en ufravikelig regel at det skal være komma (eller punktum) foran men.

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg sliter med mest er komma før "og" regelen.

Jeg synes ikke det virker så smart å definere komma før "og" som en regel.  "Og" brukes ofte uten at det skal være komma foran. 

Den anonyme over her er inne på noe om hovedsetninger og bisetninger, men roter det til ved å påstå at det gjelder for både og, eller, men og for.  Glem det.  Det skal alltid være komma før men (hvis det ikke er første ordet i setningen, da står det jo punktum foran) uansett.  Det finnes ingen andre ord som har en tilsvarende absolutt regel om komma foran.  Mange ser ut til å tro at det (nesten) alltid skal være komma foran "at", det er en misforståelse.  

Ang. og: Se på det som står etter "og" og finn ut om det gir mening dersom det står alene, altså om det inneholder både subjekt og predikat (verbet som beskriver hva subjektet gjør):  I morgen har jeg fri, og det skal bli deilig.  "Det skal bli deilig" er en grei nok setning alene, da skal det være komma foran.  Jeg har fri hver onsdag og sover derfor lenge.  "Sover derfor lenge" mangler subjekt (hvem sover?), da skal det ikke være komma. 

En grei test er å sjekke om du kunne satt punktum i stedet (selv om setningene da ville blitt korte), evt. ved å snu litt på ordenes rekkefølge.  Går det greit (I morgen har jeg fri. Det skal bli deilig.), skal det være komma.  Hvis setningene ikke lenger er fullstendige, selv om budskapet fortsatt kan være forståelig (Jeg har fri hver onsdag. Sover derfor lenge.), skal det ikke være kommaDette er grunnregelen. I lange, kompliserte setninger kan det være på sin plass med et komma som "pausetegn" uansett, men da er det ofte bedre å skrive om hele greia.  

Skrevet
3 minutter siden, laban skrev:

Jeg synes ikke det virker så smart å definere komma før "og" som en regel.  "Og" brukes ofte uten at det skal være komma foran. 

Den anonyme over her er inne på noe om hovedsetninger og bisetninger, men roter det til ved å påstå at det gjelder for både og, eller, men og for.  Glem det.  Det skal alltid være komma før men (hvis det ikke er første ordet i setningen, da står det jo punktum foran) uansett.  Det finnes ingen andre ord som har en tilsvarende absolutt regel om komma foran.  Mange ser ut til å tro at det (nesten) alltid skal være komma foran "at", det er en misforståelse.  

Ang. og: Se på det som står etter "og" og finn ut om det gir mening dersom det står alene, altså om det inneholder både subjekt og predikat (verbet som beskriver hva subjektet gjør):  I morgen har jeg fri, og det skal bli deilig.  "Det skal bli deilig" er en grei nok setning alene, da skal det være komma foran.  Jeg har fri hver onsdag og sover derfor lenge.  "Sover derfor lenge" mangler subjekt (hvem sover?), da skal det ikke være komma. 

En grei test er å sjekke om du kunne satt punktum i stedet (selv om setningene da ville blitt korte), evt. ved å snu litt på ordenes rekkefølge.  Går det greit (I morgen har jeg fri. Det skal bli deilig.), skal det være komma.  Hvis setningene ikke lenger er fullstendige, selv om budskapet fortsatt kan være forståelig (Jeg har fri hver onsdag. Sover derfor lenge.), skal det ikke være kommaDette er grunnregelen. I lange, kompliserte setninger kan det være på sin plass med et komma som "pausetegn" uansett, men da er det ofte bedre å skrive om hele greia.  

Forklaring på « at». Har ikke noe med komma å gjøre. Trodde det også var snakk om å skille mellom « og» og « å». 

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forklaring på « at». Har ikke noe med komma å gjøre. Trodde det også var snakk om å skille mellom « og» og « å». 

Det var ikke deg jeg henviste til.  Jeg mente at man ofte ser komma foran "at" på trykk, selv når setningene ikke er så kompliserte at det er behov for noen pause der.  Derfor tror jeg noen innbiller seg at dette er en regel på linje med komma foran "men".

Metoden med å tenke "at" for å finne ut om det skal være "å", er grei nok, hvis man "hører" hva som er korrekt dansk / gammeldags norsk.  Men det ene eksemplet ditt "Jeg var ute at (å) gikk" er jo helt feil, enten man tenker norsk eller dansk.  "Gikk" er fortid, og da skal det aldri være "å" foran, det er ufravikelig. 

Skrevet

34 minutter siden, laban skrev:

Den anonyme over her er inne på noe om hovedsetninger og bisetninger, men roter det til ved å påstå at det gjelder for både og, eller, men og for.  Glem det.

Her var jeg kanskje litt i overkant streng - det stemmer jo at to setningsledd ofte settes sammen ved hjelp av akkurat disse ordene (og, eller, men, for).  Det jeg mente å si, var at det er en egen regel for "men" (alltid tegn foran). Når det gjelder de andre konjunksjonene, synes jeg det lettere å knytte regelen til hva slags setninger som bindes sammen, ikke til bestemte ord. 

Skrevet

Ja, her må jeg korrigere meg selv: Det skal alltid være komma foran men. Det er ikke feil, men en skal helst unngå å starte setninger med og eller men (rett etter punktum).

Og/å regelen er egentlig enkel. Når en binder sammen noe, bruker en og. Per og Kari. Hus og hytte. Han gikk, og jeg syklet.

Å er inifinitivsmerket og brukes kun foran et verb (handlingsord) i infinitiv. Å sykle, å gå, å ro, osv. Om verbet er i presens (nåtid) eller imperfektum eller perfektum (sykler/syklet, går/gikk, ror/rodde), skal det aldri brukes å.

Anonymkode: aea80...544

Skrevet

Når ble dette psykiatri? 

Anonymkode: ea4b9...25e

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...