AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 Del Skrevet 8. november 2017 Hei, Jeg føler jeg ikke blir tatt seriøst nok av legen min når jeg lurer på om p-pillene mine kan påvirke humøret og sinntilstanden min. Jeg begynte på microgynon når jeg var 17, sluttet på de når jeg var 22 fordi jeg lurte på hvordan det var å ikke gå på p-piller. Da følte jeg meg overraskende lett og sexlysten økte. Etter noen år bestemte jeg meg for å begynne på igjen, men klarte ikke mer enn 1 uke på microgynon fordi jeg ble så følsom. Hadde da pause ett år til og siden (nesten 3 år) har jeg gått på yasminelle. Både fordi jeg er redd for å få dårlig hud og fordi jeg litt mer hårvekst enn andre jenter. Jeg har følte med litt "ulykkelig" siste 2 årene, men har aldri tenkt at det kan ha sammenheng med p-pillene og har nå lyst til å slutte.. Synes derimot at det er et slit med kondom. Er der noen p-piller som gir mindre sjangse for humørendringer enn andre? Evt andre prevensjonsmetoder? Kan jeg bare ta en pause fra p-pillene og begynne på igjen hvis jeg merker at det ikke er noen forskjell (på ca 2 mnd for eksempel)? Er 27 år gammel. Anonymkode: 16b28...385 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423700-prevensjon-og-hum%C3%B8rendringer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 8. november 2017 Del Skrevet 8. november 2017 Ja, det er klart en relasjon mellom p-piller og depresjon, spesielt hos unge. Du kan prøve en svakere pille, og jeg vil foreslå at du forsøker en vaginalring med hormon som i en svak p-pille. Man kan ikke si på forhånd hva som virker best, det er bare å prøve seg frem. Det er ikke så lurt å gå til og fra med p-pille, for risiko for blodpropp er størst i starten, også etter en pause på et par måneder. Hvis du helt vil unngå hormoner, kan du få en kobberspiral innsatt. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423700-prevensjon-og-hum%C3%B8rendringer/#findComment-3802606 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.