AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Hei Jeg har noen spørsmål om befruktning og graviditet som jeg ikke tør å spørre legen om. Jeg har slurvet med å notere når jeg hadde mensen sist og husker det derfor ikke. Jeg prøver å forstå når jeg hadde sex som førte til at jeg ble gravid. Det er viktig for meg. Jeg har tatt en ultralydundersøkelse som viste at jeg var 7 uker og 1 dag på vei og i den forbindelse har jeg noen spørsmål: 1. Hvor sikker er en ultralydundersøkelse? Er den så presis at det er sikkert at jeg har vært gravid i 7 uker og 1 dag eller kan den ta feil ved noen dager, og hva er sjansen for det? 2. Hva betyr det egentlig å være 7 uker og 6 dager på vei? 2.1:Vil det si at selve befruktningen av eggcellen skjedde for 7 uker og 6 dager siden? 2.2 Eller vil det si at det befruktede egget nådde frem til livmoren for 7 uker og 6 dager siden? Har lest at det tar 4 til 10 dager før det befruktede egget når frem til livmoren (referanse: http://hvordanbligravid.com/er-jeg-gravid/hvordan-skjer-befruktning/) Jeg forsøker å beregne meg til når jeg hadde sex som førte til at jeg ble gravid. Blir det riktig å regne slik?: Dato for ultralydundersøkelse - 7 uker og 1 dag - 4 til 10 dager (tiden det tar for det befruktede egget å nå frem til livmoren) - 0 til 6 dager (tiden sædceller kan overleve i kroppen) = Omtrentlig dato for sex som førte til graviditet Eller er følgende riktig?: Dato for ultralydundersøkelse - 7 uker og 1 dag - 0 til 6 dager (tiden sædceller kan overleve i kroppen) = Omtrentlig dato for sex som førte til graviditet Jeg skjønner at det ikke går an å beregne seg til nøyaktig dag, men jeg ønsker å vite hvilken uke da det er viktig. Mvh Anonymkode: 28135...468 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423717-beregne-omtrentlig-tidspunkt-for-sex/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 11. november 2017 Del Skrevet 11. november 2017 Jeg har tatt en ultralydundersøkelse som viste at jeg var 7 uker og 1 dag på vei og i den forbindelse har jeg noen spørsmål: Hvor sikker er en ultralydundersøkelse? Er den så presis at det er sikkert at jeg har vært gravid i 7 uker og 1 dag eller kan den ta feil ved noen dager, og hva er sjansen for det? Svar: Vi regner ultralyd meget sikker. Varighet av svangerskapet regnes fra siste menstruasjon. Hvis du fikk tatt ultralyd f.eks. 9.11. så kan du regne baklengs, da er ‘siste menstruasjon’ 20.09. Det betyr igjen at du er blitt gravid i perioden ca 28.9.- 3.10. Det forutsetter en syklus på 28 dager og eggløsning ca 14.dag i syklus. Man regner med at befruktningen kan finne sted i seks dager som avsluttes på eggløsnigsdagen. 2. Hva betyr det egentlig å være 7 uker og 6 dager på vei? Svar: Nå endrer du til 7 uker og 6 dager (i stedet for 1 dag ?) Det betyr at man regner ut fra en ‘tenkt siste menstruasjons første dag’ 7 uker og 1 (eller 6 dager) tidligere. 2.1:Vil det si at selve befruktningen av eggcellen skjedde for 7 uker og 6 dager siden? Svar: Nei, sannsynligvis har befruktningen funnet sted 14 dager senere enn den ‘tenkte menstruasjonen’ 2.2 Eller vil det si at det befruktede egget nådde frem til livmoren for 7 uker og 6 dager siden? Har lest at det tar 4 til 10 dager før det befruktede egget når frem til livmoren (referanse: http://hvordanbligravid.com/er-jeg-gravid/hvordan-skjer-befruktning/) Svar: Nei, det har ikke noen sammenheng med dette 3. Jeg forsøker å beregne meg til når jeg hadde sex som førte til at jeg ble gravid. Blir det riktig å regne slik?: Dato for ultralydundersøkelse - 7 uker og 1 dag - 4 til 10 dager (tiden det tar for det befruktede egget å nå frem til livmoren) - 0 til 6 dager (tiden sædceller kan overleve i kroppen) = Omtrentlig dato for sex som førte til graviditet Eller er følgende riktig?: Dato for ultralydundersøkelse - 7 uker og 1 dag - 0 til 6 dager (tiden sædceller kan overleve i kroppen) = Omtrentlig dato for sex som førte til graviditet Jeg skjønner at det ikke går an å beregne seg til nøyaktig dag, men jeg ønsker å vite hvilken uke da det er viktig. Svar: Dine utregninger er ikke riktige. Mine utregninger ser du her. Viktige opplysninger mangler, når fikk du foretatt ultralyd? Var det 7 uker og 1 eller 6 dager? Jeg regner ut fra at ultralyd var 9.11. og at det var 7 uker og 1 dag: Ultralyd 9.11. Fosteret er 7 uker og 1 dag. Så lang tid har gått fra siste menstruasjon: Siste menstruasjon må da ha vært 20.9. Eggløsning 3.10. Befruktning kan skje i seks dager som avsluttes eggløsningsdagen. Altså sannsynlig befruktning er 28.9.-3.10. (legg et par dager til i begge ender). Hvis du mente 7 uker og 6 dager, så rykkes perioden fram fra 23.9.-28.9. Ikke enkelt, men beregningen gjort etter beste evne fra min side. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423717-beregne-omtrentlig-tidspunkt-for-sex/#findComment-3802983 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.