Gå til innhold

sterilisering/Mette Moen

Anbefalte innlegg

Gjest ikke nick nå

Jeg har en litt uvanlig problematikk kanskje som jeg håper du kan hjelpe meg med.

Jeg er en kvinne på 34 år som vurderer sterilisering av flere grunner. Den ene er meget "vanskelig" menstruasjon i den grad at jeg har store smerter, er veldig sterkt påvirket av pms-plager i den grad at det faktisk til en viss grad er hemmende for min livsutfoldelse. Jeg har forsøkt div. preparater for dette som inkluderer p-pille, akupunktur, naturmedisin, "lykkepillen" og vitaminer. Ingenting har nyttet.

I tillegg har jeg vel kommet i en alder der det blir vanskelig å gjennomføre en graviditet uten vansker, i tillegg så er det vel slik at jo eldre en blir jo vanskeligere blir det å få et velskapt barn. Jeg har heller ikke "møtt den rette" som jeg ønsker å få barn med så jeg ser ikke at dette vil skje i nærmeste framtid uansett.

Som du sikkert forstår vurderer jeg å sterilisere meg. Hvordan går jeg frem for dette? Hvor mye vil det komme til å koste? Kan du fortelle meg litt om dette?

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42372-steriliseringmette-moen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke nick nå

Det eneste sterilisering hjelper for er å hindre deg i å bli gravid. Jeg ble selv sterilisert for en tid tilbake, og menssmertene, PMS, uregelmessige blødninger, store blødninger og alt det andre er fortsatt like ille, minst.......

Trodde faktisk at det ville hjelpe med sterilisering, ettersom egglederne kuttes og det ikke lenger får eggløsning på samme måte. Jeg forstår dette ikke stemmer siden du fortsatt har samme problem.

Er det ikke mulig å fjerne livmor også? Kan dette være en mulighet?

Dette er virkelig et stort problem for meg, jeg har forsøkt de fleste preparat uten hell.

Mvh

Mette Moen, Gynekolog

Sterilisering vil ikke bety noe som helst for dine menstruasjonsplager, de fortsetter som før.

Man ber sin lege om å søke sterilisering. Eneste krav er at man skal være over 25 år. Det koster i dag ca 6.500 kr. Det gjøres ved laparoskopi.

LAPAROSKOPI

gjøres i full narkose (kan også gjøres i lokalbedøvelse). Du er inne som dagpasient, møter fastende og drar hjem noen timer etter inngrepet. Man fører et tynt, kikkertlignende instrument inn gjennom en liten åpning ved navlen og fyller bukhulen med kuldioxid (som er helt ufarlig for å få god oversikt. Legen ser på livmor, eggleder, eggstokker og bukhinne. Med hensyn til livmoren er det bare utsiden man ser, så for undersøkelse av den er ultralyd bedre. Ved å sprøyte et blått fargestoff gjennom skjeden og livmoren kan man se hvordan det kommer ut gjennom egglederne og derved se om de er åpne. Det gjøres ved utredning av barnløshet. Legen kan ta prøver og evt. foreta kirurgiske inngrep samtidig. Det kan dreie seg om mindre inngrep som sterilisering (hvor man elektrokoagulerer egglederne så de deler seg), brenning av endometriose, løsning av sammenvoksninger eller større inngrep som å åpne eller fjerne cyster på eggstokken eller fjerne livmoren. Det siste er noe komplisert. Etterpå kan det være litt ømhet i magen og smerter i skuldrene, men det gir seg vanligvis i løpet av en dag. Det er vanlig med et par dagers sykmelding. Man kan leve som vanlig. Arret (eller arrene) på magen blir nesten usynlig.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...