Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har gått på Yasmin p-piller i svært mange år, har en 3-dagers pause når jeg får små blødninger, får da en moderat blødning noen dager, så er det mange måneder til neste gang, jeg er svært tilfreds med Yasmin. Jeg har ikke uregelmessige blødninger på dem, ikke store blødninger heller.

Hadde en slik 3-dagers pause for ca 2 uker siden, alt var som vanlig, blødningen stoppet som vanlig ett par tre dager etter pausen og jeg var blødningfri i ca 5-6 dager før jeg plutselig fikk kraftige blødninger. Mye kraftigere enn hva jeg vanligvis har, med en god del levret blod. Blør igjennom en rosa OB på par timer, dvs den blir plutselig full, største bindene klarer heller ikke suge opp blodet det kommer i puljevis, dvs en plutselig stor blødning.

Jeg har ganske mye smerter nederst i magen, ca midt på, noe som kan kanskje sammenlignes med menstruasjonsmerter, men jeg har ikke hatt menstrasjonsmerter siden ungdommen da jeg har så stor nytte av p-piller.

Jeg er kronisk syk så jeg står på ganske mye smertestillende, allikevel kjenner jeg disse smertene. Jeg har akkurat hatt pyelonefritt, fikk behandling IV i 6 dager og er snart ferdig med 5 dagers antibiotikakur. Jeg hadde kraftige magesmerter da jeg ble syk, men vi tilskrev det infeksjonen. Hadde ikke feber da, heller ikke nå, men jeg får sjelden feber før jeg får urosepsis ved slike tilfeller. Går dessuten fast på 1 gr paracetamol 3-4 ganger i døgnet.

Er dette noe jeg kan tilskrive infeksjonen og bare se det an? Eller bør jeg ta tak i dette? Jeg har smertestillende for gjennombruddsmerter og har måtte ta dette 2-3 ganger i døgnet, både grunnet at jeg fremdeles har flankesmerter, men også disse smerterne nederst i magen/underlivet.

Noe er jo ikke som det skal, men jeg er usikker på om dette er noe jeg må ta tak i eller kan avvente. Jeg er som sagt kronisk syk, og nå hatt/har infeksjon, så almenntilstanden er jo i utgangspunktet ikke på topp.

Annen info: 35 år, født barn for 17 år siden, fast partner, jevnlige celleprøver som er fine, Yasmin p-piller fast i ca 14 år, mange operasjoner i buken, siste i 2015 (blære og tarm)

Anonymkode: 5643a...6f4

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/423725-akutte-store-bl%C3%B8dninger-og-smerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du plutselig får en kraftig blødning og smerter, må man utelukke at du kan være gravid. Ta en graviditetstest og søk lege umiddelbart hvis den er positiv med tanke på at det kan være en graviditet utenfor livmor (det blir sjelden store blødninger, men smerter ved en slik tilstand).

Hvis testen er negativ, synes jeg du skal be om henvisning til gynekolog som kan ta ultralyd og evt prøve fra livmorslimhinnen. Men lurt om fastlegen først utfører en undersøkelse av deg.

Vennlig hilsen Mette

Takk for svar!

Det er det samme enda, samme mengde blødning, samme smerter.

Har tett oppfølging av fastlege, så jeg gjennomfører ditt råd og tar det videre til fastlege dersom negativ prøve.

Ha en fin dag :)

Anonymkode: 5643a...6f4

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...