Gå til innhold

Ikke regelmessig og for lang tid mellom menstruasjon

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en jente på 20 år. Jeg har aldri hatt regelmessig bløding. Fikk mensen da jeg gikk i 8klasse, og har alltid gått for lang tid mellom hver blødning. 

Fra ca.1,5-2,5 måneder har vært det vanligste de siste årene. Når jeg går på p-pillene kommer mensen som den skal. Jeg lurer på om du vet hva dette kan skyldes og om det er trolig at jeg ikke kan få barn? 

relativt aktiv livsstill, har kjæreste og regelmessig sex. 

Anonymkode: f3fae...42d

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

egelmessig menstruasjonssyklus (intervall 25-35 dager fra første til første menstruasjonsdag) krever innlæring av et samspill mellom eggstokker og hypofysen (hjernevedhenget). Det kan ta noen år å innlære.

Uregelmessige blødninger skyldes som regel uregelmessig eller fravær av eggløsning.

Hvordan er det med vekt.?Trening og spisevaner? Det kan ha betydning for menstruasjonsmønsteret.

P-pillen kutter ut ditt eget hormonsystem og gir deg en regelmessig syklus som likner på den normale. Når du stopper med pillen vil du sannsynligvis komme tilbake til uregelmessigheten og må kanskje ha hjelp for å bli gravid, f.eks. med tabletter eller sprøyter. Det kan derfor være lurt å stoppe med p-pillen i god tid og se hvordan dine egne hormoner oppfører seg.

Vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...