AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 Jeg har en muskelknute utenfor livmor nederst mot åpningen.Alt ser bra ut med foster og morkake,men jeg skal få oppfølging ved Haukeland Sykehus for å se om knuten flytter seg oppover. Hittil har jeg hatt to kontroller,i henholdsvis uke 16 og uke 22. Neste kontroll blir i uke 27. På siste kontroll i uke 22,sa gynekologen at knuten hadde vokst noen centimeter.Den er nå 13,7 x 11,6 cm.og forskyver nedre del av livmoråpningen til venstre.Slik det ser ut i dag,sa hun dette er en fødselshindring som ville medført keisersnitt. Den første gynekologen jeg var på kontroll hos i uke 16 sa etter ultralyd at muskelknuten ligger på livmorens ytre vegg,og at den ikke er stilket.Dette kunne ikke gynekologen i uke 22 se tydelig nok til å vurdere nærmere på ultralyd.Hun sa imidlertid at dersom knuten var festet til en stilk,og stilken hadde sitt feste langt nede i bekkenet,ville ikke knuten flytte seg oppover.Om en eventuell stilk hadde feste lengre oppe ville knuten kunne flytte seg oppover. Mine spørsmål er: 1.Kan muskelknuter som ikke er stilket også flytte seg oppover,og i så fall hvilke svangerskapsuke er det mest sannsynlig at dette skjer? 2.Kan en slik knute,selv om den flytter seg oppover gi komplikasjoner som kan føre til keisersnitt,eller gjøre dette til foretrukket forløsningsmetode selv om knuten ikke lenger er en direkte fødselshindring? 3.Gynekologen som undersøkte meg sist sa også at de ville vurdere å fjerne knuten under et eventuelt keisersnitt.Er dette vanlig?Jeg har lest at det kan gi stor blødningsfare.Jeg har slitt med anemi i mange år (trolig pga.store mensblødninger som følge av knuten) og er bekymret for et større blodtap. 4.Er 13,7 cm.regnet som en stor knute? Den ene gynekologen sa ja,mens fastlegen min sier det ikke er spesielt stort. 5.I hvilken svangerskapsuke tar man vanligvis en avgjørelse angående forløsningsmetode? På forhånd takk for svar Hilsen bekymret førstegangsgravid i uke 24. 39 år.Ingen sykdommer/medisiner,normalvektig. Anonymkode: c7833...0aa 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423768-vurdering-av-muskelknute-under-graviditet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 14. november 2017 Del Skrevet 14. november 2017 Svar på dine spørsmål følger: 1.Kan muskelknuter som ikke er stilket også flytte seg oppover,og i så fall hvilke svangerskapsuke er det mest sannsynlig at dette skjer? Svar: når livmoren vokser, vil myomet (muskelknuten) flytte med, det skjer kontinuerlig. 2.Kan en slik knute,selv om den flytter seg oppover gi komplikasjoner som kan føre til keisersnitt,eller gjøre dette til foretrukket forløsningsmetode selv om knuten ikke lenger er en direkte fødselshindring? Svar: Det kan være øket blødning når barnet er født og livmoren skal trekke seg sammen, men det har man medikamenter for. 3.Gynekologen som undersøkte meg sist sa også at de ville vurdere å fjerne knuten under et eventuelt keisersnitt.Er dette vanlig?Jeg har lest at det kan gi stor blødningsfare.Jeg har slitt med anemi i mange år (trolig pga.store mensblødninger som følge av knuten) og er bekymret for et større blodtap. Svar: I min tid som fødselslege var det ikke vanlig å fjerne en knute i forb. med keisersnitt, men et stilket myom skulle gi mindre risiko for blødning. 4.Er 13,7 cm.regnet som en stor knute? Den ene gynekologen sa ja,mens fastlegen min sier det ikke er spesielt stort. Svar: Det anses som en stor knute 5.I hvilken svangerskapsuke tar man vanligvis en avgjørelse angående forløsningsmetode? Svar: fra uke 37 kan man vente fødselen, så det bør avgjøres før den tid, Lykke til med resten av svangerskapet og fødselen. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423768-vurdering-av-muskelknute-under-graviditet/#findComment-3803373 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.