Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I en alder av ca 18 år fikk jeg et utbrudd kondylom. Dette ble penslet og forsvant

ca 40 år gammel ble de oppdaget grove celleforandringer i to kuler som ble fjernet utvendig på kjønnet. Et par utslag i ettertid gikk tilbake selv

Nå, vel 50 år gammel, har jeg fjernet en utvekst på ytre kjønnsleppe som viste seg være kondylom

Lurer på...dette kan vel ikke være fra viruset for over 30 år siden? Jeg har hatt fast partner nå i tre år og var uten sex i en tre år før han. Leser at normalt slår vortene ut fra en til seks måneder etter smitte...men, hvis vi begge har vært bare med hverandre i tre år pluss? 

Skal fortelle min partner om denne vorten men hadde vært greit å vite om dette er en sak «nå» eller om jeg må ta med den 30 år gamle historien. Vite om vi kan ha smittet hverandre eller at det mest trolig er meg

Skjønner det dit hen at vi er smittet begge to nå uansett og at kondom ikke er viktig før evnt ny partner

Leser også at man anses smittefarlig i opptil seks mnd etter synlig utbrudd?

Min kondylom ble skjært bort og huden har grodd, hvordan fungerer smittefaren da?

Ble litt lei meg pga dette. Har blitt fortalt av gynekologene mine opp gjennom at det ikke fantes smittefare hos meg og at viruset den gang er tatt hånd om av kroppen min. Pga celleforandringene jeg hadde går jeg jevnlig hos spesialis gyn, og nå fikk jeg bare beskjed om at vi ikke skulle gjøre noe siden det vare var en stk. Normal tid til kontroll. 

Men jeg trodde dette var et avsluttet kapittel...hvorfor dukket denne kondylomen opp nå? 

Takk for svar

Anonymkode: 9ca7d...91f

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/423797-kondylom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det hørs litt rart ut for meg. Kondylomer opptrer ikke som ‘kuler’, men som små vorteliknende utvekster. Det er ikke vanlig å skjære dem bort. Man pensler dem. Tror du at det kan være en misforståelse, at det f.eks. kan være HPV (vortevirus) som har gitt forandringer i huden? på samme måte som det med andre HPV-typer kan komme celleforandringer på livmorhalsen? Smitten kan fortsette selv om du har fjernet synlige forandringer. Din partner er sannsynligvis ’ immun’ for han har vært utsatt for smitten. Jeg synes ikke at dette er en sak som du skal ta tungt. Hør med gynekologen ved neste besøk og få en grundig forklaring.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/423797-kondylom/#findComment-3803564
Del på andre sider

Først av alt, tusen takk for svar Mette Moen. Setter stor pris på det, og spesielt siden jeg ikke skal til kontroll igjen før om et år

Du har helt rett, jeg formulerte meg litt dårlig. Utbruddet i 18 års alder var med flere vorter. Når det ble oppdaget kuler senere var dette celleforandringer i huden pga HPV virus (dog har jeg skjønt at det ikke er samme slag HPV virus som gir celleforandringer som vorter) Pga disse forandringene (kulene vokste veldig på under et år og var grove C.forandringer) går jeg til hyppige kontroller hos spesialister

Men hvorfor har jeg fått en kondylom nå? Dette kan jo ikke være samme HPV virusinfeksjon som gav celleforandringene, og det kan da ikke være samme HPV infeksjon som for over 30 år siden?

Da forstår jeg det som at jeg har blitt smittet helt på nytt - en tredje gang - og da lurer jeg jo siden jeg har hatt fast partner i tre år og ingen partner i noen år før ham. Da kan det like gjerne være han som har smittet meg som jeg han?

Leser som nevnt at utbrudd gjerne skjer fra en måned til seks etter smitte...men kan han/jeg ha båret på dette i flere år? Hvorfor skjer det utbrudd slik plutselig nå da? 

Skjønner at dette ikke er noe å lage mye styr for da det er veldig vanlig men jeg må jo innrømme at det føles som et nederlag å plutselig ha noe slikt igjen. Den ene kondylomen jeg hadde nå ble skjært bort da gynekologen ikke visste hva det var og jeg ba om at den ble tatt og sendt inn til dyrking (i redsel for nye celleforandringer) og hun var enig i det

Nå er jeg smittefarlig i seks måneder? Hva med min partner? Du skriver han ant er immun...mener du at det er fordi han er smittet og ikke kan ta til seg mer smitte? Men om han har smittet meg da? Hvorfor får jeg kondylom og ikke han? Kan jeg forvente flere kondylomen fremover? 

Jeg tenker jo ikke lage mye styr utav dette men er renslig og rolig ifht partnere og vil så klart ta dette opp med ham, men lurer altså på om jeg kan «hvile på» at vi begge kan ha smittet hverandre eller om det må være «min feil» pga min historie, selv om jeg ikke kan skjønne at dette utbruddet kan ha forbindelse med de to tidligere virusinfeksjonene jeg har hatt.

Mvh

Anonymkode: 9ca7d...91f

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/423797-kondylom/#findComment-3803614
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...