Gå til innhold

Må jeg spise østrogen

Anbefalte innlegg

Gjest Frisk og rask

Jeg er 48 år, har hatt mens toppen tre ganger i løpet av de siste 2-3 årene. Legen fastslo etter blodprøve for ca 3 år siden at jeg hadde startet overgangsalder.

Spørsmålet er, trenger jeg ta østrogen?

En venninne i samme alder har fått streng beskjed fra sin lege om at det må hun bare ta for å unngå benskjørhet senere. Siden jeg ikke har noen form for plager, migrenen hver måned er borte, hetetokter har jeg overhodet ikke, har jeg heller ikke vært hos lege de siste par årene. Han nevnte heller ikke noe om østrogen den gang jeg fikk beskjed om at overgangsalderen var begynt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42389-m%C3%A5-jeg-spise-%C3%B8strogen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Østrogen behandler effektivt hetetokter, men det vil være stor risiko for at de kommer tilbake når man slutter med hormon. Østrogen beskytter mot benskjørhet, og da er det lurt å bruke det noen år (8-10) for å få full uttelling. Slimhinner i skjede og urinveier styrkes av østrogen, og man kan få et bedre seksualliv. Mye tyder på at østrogen gir beskyttelse mot hjerte-kar sykdommer (hjerteinfarkt), mot kreft i tykktarm og utsetter risiko for Alzheimer. Bivirkninger er få: muligens øket risiko for blodpropp (som er rett uvanlig og som sjelden er farlig) samt etter 8.-10 års bruk øket risiko for brystkreft. Men for kvinner som bruker østrogen er det bedre overlevelsesmuligheter ved brystkreft. Det er en øket risiko for blodpropp i underekstremitet og lunge, men det er meget sjelden at de forekommer og sjelden livsfarlig. Det er ikke øket risiko for hjerneslag ved bruk av homroner i klimakteriet. Alt i alt regner vi med at de positive effekter langt overstiger de negative. Det er den enkelte kvinne som avgjør om hun ønsker behandling, etter informasjon hun har fått fra legen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...