Gå til innhold

Solveig og andre, trenger svar på noe konkret

Anbefalte innlegg

Gjest Huldra på 28

Jeg undre meg en del, har levd i samme forhold, alltid, og vet ikke hvem som har rett, eller hva jeg skal tro. Kan du gi meg konkrete svar på hva du TROR og SYNES om dette?

Hvor ofte er det normalt i gode, normale ekteskap å ta seg fri fra hverandre for å tilbringe en helaften med venner?

I lange trygge forhold, hvor normalt er det å få låne bilen hans om du skal noe sted?

I seriøse, gode forhold, er det normalt å legge planer for seg selv av og til, eller bør man alltid spørre sin ektefelle om lov først?

I normale, trygge forhold, hvor bør sjaluhetsgrensen gå? Er det riktig av ham å opptre skremmende og truende om jeg danser med en annen mann, eller snakker med mannlige venner av meg el.l.?

Jeg har etter så mange år INGEN aning om hva som er normalt, og hvor jeg bør stå på mitt. Jeg får høre jeg er unormal og slem, og vet ikke hvem som har rett. Føler jeg ikke lever mye til noe eget liv mer, men jeg har kanskje ingen rett til det, eller?

Fortsetter under...

Det er riktig slik du aner. Mannen din er urimeleg.

"Hvor ofte er det normalt i gode, normale ekteskap å ta seg fri fra hverandre for å tilbringe en helaften med venner?"

Så ofte som ein føler det er riktig.

"I lange trygge forhold, hvor normalt er det å få låne bilen hans om du skal noe sted?"

Så ofte det er mogleg.

"I seriøse, gode forhold, er det normalt å legge planer for seg selv av og til, eller bør man alltid spørre sin ektefelle om lov først?"

Ein kan godt visa omsyn, men ein skal ikkje trenge å be om lov.

"I normale, trygge forhold, hvor bør sjaluhetsgrensen gå? Er det riktig av ham å opptre skremmende og truende om jeg danser med en annen mann, eller snakker med mannlige venner av meg el.l.?"

Nei det er uhørt! Sjalusi er vanskelege kjensler, men han har ingenting med å opptre trugande, og han treng åpenbart hjelp til å takle tilhøvet sitt til deg.

Hvor ofte er det normalt i gode, normale ekteskap å ta seg fri fra hverandre for å tilbringe en helaften med venner?

-minst en gang i måneden, gjerne hver annen uke. Litt avhengig av om man er bundet av barn og muligheten for barnevakt.

I lange trygge forhold, hvor normalt er det å få låne bilen hans om du skal noe sted?

- Lån den som om den var felleseie. Det vil si hver dag om nødvendig.

I seriøse, gode forhold, er det normalt å legge planer for seg selv av og til, eller bør man alltid spørre sin ektefelle om lov først?

-Legg planer for deg selv, samtidig som du legger felles planer. Fortell din partner om det så snart som mulig.

I normale, trygge forhold, hvor bør sjaluhetsgrensen gå? Er det riktig av ham å opptre skremmende og truende om jeg danser med en annen mann, eller snakker med mannlige venner av meg el.l.?

- Nei, det er ikke riktig av ham. Dans og prat er da helt vanlig.

Ellers synes jeg spørsmålene dine tyder på at du er frustrert og med god grunn. Fint at du har tenkt å gjøre noe med det!

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Kjære deg!

Slik du beskriver deg selv og livet ditt som gift, høres det ut til at du er kuet av din mann. Det virker som om du blir styrt og dirigert av han, at han sitter i førersetet og nesten eier deg.

Når du spør om det normale er normalt, som om det er normalt å gå ut alene, og å ha venner for seg selv, og å låne bilen, forstår jeg det slik at du ikke bare er underordnet, men også har begynt å lure på om det er noe galt med deg selv. Da må dette samspillet ha pågått lenge.

Som alle andre trenger også du å komme deg ut blant andre mennesker. Du trenger å pleie vennskap med venninner og ha interesser utenfor ekteskapet.

Hvis mannen din føler dette som en trussel, slår det tilbake på han. Han eier deg ikke. Gode ekteskap bygger på likeverdighet og gjensidig tillit. Det du skriver om forteller om det motsatte.

Søk hjelp hos en terapeut eller fagperson for å få til en bedring av din livssituasjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...