Gå til innhold

Pusse tenner på ett-åringer

Anbefalte innlegg

Hei,

Våre barn har nettopp fylt ett år, og liker ikke å pusse tenner. De har nå tre og fire tenner. Jeg tror de var vondt en stund da de fikk 3. tann, og da gråt de hver gang vi skulle pusse. Nå er det greit å ha tannbørsten i munnen og tøyse, sutte og kanskje bite litt, men virkelig å pusse de tenne er lite populært, bortsett fra noen av de gangene jeg pusser med min børste.

Hvor viktig er det å faktisk pusse de tennene, og når skal de kunne tolerere det? Vi er litt bekymret fordi gutten har litt gul belegg på undertennene som vi ikke får av.

Vi har fått beskjed om at det skal være 0,1% fluor i tannkremen, men når de får prøve seg på min børste er det med min tannkrem og det er Colgate med 0,125%. er det et problem? De virker å like min tannkrem bedre enn barnetannkremen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42484-pusse-tenner-p%C3%A5-ett-%C3%A5ringer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Unger er forskjellige og det er foreldre også. Derfor er *prøve og feile* metoden ofte den eneste vei å gå. Også når det gjelder tannpuss. Noen tienedels prosent forskjell i fluormenge betyr lite. At unger liker en tannbørste fremfor en annen betyr heller ikke all verden. Prøv dere frem med lek for det viktigste er vel å lære gode tannpussevaner ?

Skulle alt gå galt en kveld kan en skylling med vann duge for en gangs skyld.

For det jeg mener å si er at regelmessig tannpuss er viktig, men ikke så viktig at det er lov å finne ut av dette, -nettop med feile og prøve metoden.

Lykke til

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...