Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har termin 10.mars, og vært plaget med kraftige kynnere og vansker med å bevege meg ganske lenge, men likevel levd som vanlig, gått på jobb osv.

Sist torsdag sa det helt stopp og jeg kunne ikke gå en meter. Ble ganske redd og ringte Ullevål. Der fant de ut at jeg hadde urinveisinfeksjon, 3 cm åpning samt at barnet lå med rompa ned, gav meg 50 % sjanse for at jeg kom til å føde dagen etter og måtte være over natta. Ble heldigvis sendt hjem dagen etter.

Etter å ha snakka med jordmor samt lege var jeg helt innstilt på å føde vaginalt da keisersnitt høres litt heftig ut. Men nå, etter å ha lest om setefødsler og snakket med andre er jeg ikke helt sikker lengre.

Mest sannsynlig vil jeg ikke gå til termin slik at planlagt keisersnitt sikkert ikke er aktuelt, men er det mulig å bestemme selv at en vil ha keisersnitt når fødselen er i gang?

Fødte en datter for to år siden, uten komplikasjoner og veldig greit, men nå begynner jeg å få litt angst.

Vet at det er lege som forløser ved setefødsler, så det kan jo ikke bare være blåbær, eller...?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42488-setef%C3%B8dselkeisersnitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Datteren min lå i seteleie. Jeg var derfor på røntgen for å sjekke om bekkenet mitt var stort nok for vaginal setefødsel og det var det ikke. Hun ble derfor snudd til hodeleie og jeg fødte etter 1,5 uke.

Hvor lenge før termin snudde de barnet, og hvordan? Skal til Ullevål på kontroll på fredag, kanskje de måler bekkenet da? Da er det 4 uker til termin...

Åsa Prebensen, Jordmor

Det finns faktiskt en liten teretisk chans att barnet fortfarande kommer att snu sig, men den är antagligen liten. Ca 3 % av alla gravida kvinnor, har ett barn som ligger i sätesändläge vid fullgången tid(termin). Jag menar att det är mycket vanligt att börjar tvivla om en vaginal sätesförlossning, när man kommer hem efter sjukhuset. Detta för att omgivningens reaktioner ofta blir så negativa till detta och "glatt" rekomenderar ett kejsarsnitt. Den information som du har fått på sjukhuset, och som då gjorde dig trygg, kan du lita/stole på. Däremot omgivningen reaktioner, skall du försöka att inte lyssna på, då det ofta är många osanningar som kommer fram. Jag menar att du har en mycket stor chans att föda ett barn i säte, lika bra som du skulle ha gjort vid huvudändläge. Detta mycket med tanke på att du tidigare har födt ett barn, lätt och normalt. Dessutom kommer du att ha en bättre övervakning denna gången, som gjör att du kan känna en extra trygghet. Blir det problem under förlossningen, så överväges ofta ett akut kejsarsnitt. Känner du nu fortfarande stor oro, så tycker jag att du skall ringa tillbaka till förlossningen för en ny diskussion. Kanske kan de ge dig svar på det som du nu undrar över och det som din omgivning nu har väckt? Förstår alltså dina funderingar, då de är mycket vanliga. Jag tycker dock att du kan lita på förlossningsdoktorn omdöme, om att en vaginal förlossning är mest fördelaktig för dig. Lycka till!

Åsa Prebensen, Jordmor

Det finns faktiskt en liten teretisk chans att barnet fortfarande kommer att snu sig, men den är antagligen liten. Ca 3 % av alla gravida kvinnor, har ett barn som ligger i sätesändläge vid fullgången tid(termin). Jag menar att det är mycket vanligt att börjar tvivla om en vaginal sätesförlossning, när man kommer hem efter sjukhuset. Detta för att omgivningens reaktioner ofta blir så negativa till detta och "glatt" rekomenderar ett kejsarsnitt. Den information som du har fått på sjukhuset, och som då gjorde dig trygg, kan du lita/stole på. Däremot omgivningen reaktioner, skall du försöka att inte lyssna på, då det ofta är många osanningar som kommer fram. Jag menar att du har en mycket stor chans att föda ett barn i säte, lika bra som du skulle ha gjort vid huvudändläge. Detta mycket med tanke på att du tidigare har födt ett barn, lätt och normalt. Dessutom kommer du att ha en bättre övervakning denna gången, som gjör att du kan känna en extra trygghet. Blir det problem under förlossningen, så överväges ofta ett akut kejsarsnitt. Känner du nu fortfarande stor oro, så tycker jag att du skall ringa tillbaka till förlossningen för en ny diskussion. Kanske kan de ge dig svar på det som du nu undrar över och det som din omgivning nu har väckt? Förstår alltså dina funderingar, då de är mycket vanliga. Jag tycker dock att du kan lita på förlossningsdoktorn omdöme, om att en vaginal förlossning är mest fördelaktig för dig. Lycka till!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...