Gå til innhold

åpenhet omkring seksualitet

Anbefalte innlegg

Gjest apoloni

Etter å ha vært i terapi hos en refleksolog over en lengre periode har jeg bla fått et mere fortrolig forhold til egen seksualitet og synes det er mye lettere å prate/åpne seg om seksuelle problemer, fantasier osv. Er det vanlig å føle seg tryggere på f.eks en kvinne i 30-40 årsalderen når man er i begynnelsen av 20 årene? Denne tryggheten og ikke minst sikkerheten som nok en del av kvinnene i nevnt aldersgruppe innehar gjør at det blir lettere å åpne seg synes jeg. Samtidig kan man nok føle seg litt redd/spent ved første møte. Det at kvinner i følge det jeg har lest modnes seksuelt senere gjør kanskje at menn og kvinner i disse aldersgruppene passer bedre sammen. Til syvende og sist er det tiltrekning- forelskelse og kjærlighet som bør avgjøre hvem man velger. Aldersforskjeller bør jo for all del ikke være en hindring.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42591-%C3%A5penhet-omkring-seksualitet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gro Isachsen, Sexpert

Refleksologen som behandlet deg var ikke tilfeldigvis en kvinne i 30-40 årsalderen?

Ja, det er vanlig for noen unge menn å føle seg tiltrukket av modne kvinner. Problemet er at det er atskillig færre modne kvinner som er tiltrukket av unge menn, så det kan være vanskelig å finne den ønskede matchen.

En årsak til unge menns tiltrekning er nok det du beskriver, at kvinnene i denne aldersgruppen vanligvis er trygge på seg selv og kan ta styringen i seksuelle leker. Modne kvinner som tenner på unge menn forventer vanligvis heller ikke at han skal opptre med mye erfaring, men er villig til å lære ham opp til å dekke hennes behov. En generell oppfatting er at unge menn er enklere å forme enn menn på samme alder som henne.

Kvinner er i sin seksuelle blomstingsperiode når de er i slutten av 30-årene, mens menn er på sitt mest virile når de er rundt 20. Da er testosteronproduksjonen på topp for begge kjønnene.

Men det finnes også et liv utenom sexen. Problemet med par med så ulik erfaringsbakgrunn er at de kan oppleve det som vanskelig å finne felles plattform for synspunkter og levemåte som er viktig for å oppnå nærhet, gjensidig respekt og til sist føle kjælighet? Men – hver sin lyst og glede.

Gjest apoloni

Refleksologen som behandlet deg var ikke tilfeldigvis en kvinne i 30-40 årsalderen?

Ja, det er vanlig for noen unge menn å føle seg tiltrukket av modne kvinner. Problemet er at det er atskillig færre modne kvinner som er tiltrukket av unge menn, så det kan være vanskelig å finne den ønskede matchen.

En årsak til unge menns tiltrekning er nok det du beskriver, at kvinnene i denne aldersgruppen vanligvis er trygge på seg selv og kan ta styringen i seksuelle leker. Modne kvinner som tenner på unge menn forventer vanligvis heller ikke at han skal opptre med mye erfaring, men er villig til å lære ham opp til å dekke hennes behov. En generell oppfatting er at unge menn er enklere å forme enn menn på samme alder som henne.

Kvinner er i sin seksuelle blomstingsperiode når de er i slutten av 30-årene, mens menn er på sitt mest virile når de er rundt 20. Da er testosteronproduksjonen på topp for begge kjønnene.

Men det finnes også et liv utenom sexen. Problemet med par med så ulik erfaringsbakgrunn er at de kan oppleve det som vanskelig å finne felles plattform for synspunkter og levemåte som er viktig for å oppnå nærhet, gjensidig respekt og til sist føle kjælighet? Men – hver sin lyst og glede.

Takk for utfyllende svar

Nei! terapeuten er faktisk en mann. Jeg vil tro at det er vel så stor forskjell på menn i 20-årene som kvinner i 30-40årsalderen. Det kan finnes både modne unge menn og umodne eldre menn osv. Jeg forstår at det kan oppstå problemer i slike par hvis f.eks erfaringsbakgrunnen er ulik. Slike ulikheter kan jo også gjøre et forhold unikt! Redselen for hva andre vil si(ofte ligger det misunnelse bak negative reaksjoner) kan føre til at man trekker seg. Lav selvfølelse/selvtillit kan svekke respekten for den yngre parten.

På mange måter er forhold med relativt stor aldersforskjell mere spesielt, unikt fordi det er uvanlig. Til syvende og sist bør verdier, evnen til å ha gode samtaler/refleksjoner sammen og ikke minst om man er forelsket være avgjørende for å føle nærhet og intimitet. Hvis begge parter har en trygg selvfølelse vil gjensidig respekt oppstå.

Takk for utfyllende svar

Nei! terapeuten er faktisk en mann. Jeg vil tro at det er vel så stor forskjell på menn i 20-årene som kvinner i 30-40årsalderen. Det kan finnes både modne unge menn og umodne eldre menn osv. Jeg forstår at det kan oppstå problemer i slike par hvis f.eks erfaringsbakgrunnen er ulik. Slike ulikheter kan jo også gjøre et forhold unikt! Redselen for hva andre vil si(ofte ligger det misunnelse bak negative reaksjoner) kan føre til at man trekker seg. Lav selvfølelse/selvtillit kan svekke respekten for den yngre parten.

På mange måter er forhold med relativt stor aldersforskjell mere spesielt, unikt fordi det er uvanlig. Til syvende og sist bør verdier, evnen til å ha gode samtaler/refleksjoner sammen og ikke minst om man er forelsket være avgjørende for å føle nærhet og intimitet. Hvis begge parter har en trygg selvfølelse vil gjensidig respekt oppstå.

Jeg har erfaring med et langt forhold med jevnaldrende, samt et fohold til ei som er betraktelig yngre. Sistnevnte har jeg vært sammen med i 4 år; førstnevnte i 10 1/2. Jeg vil ikke sammenligne dem på noen måte, bare konstantere at sånn mentalt er det fint liten forskjell. Jeg mener grunnholdninger er det viktigste ved siden av det ubestemmelige som kalles kjemi. Med grunnholdninger mener jeg dt som mange kaller "verdisyn".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...