magdalena Skrevet 7. februar 2002 Skrevet 7. februar 2002 jeg er gravid i 8. uke. her om dagen spiste jeg roastbiff som var veldig rå. vet at man kun skal spise godt gjennomstekt kjøtt. kan dette ha skadet fosteret? jeg ble ikke dårlig - kan fosteret bli det allikevel? en litt engstelig 0 Siter
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 7. februar 2002 Skrevet 7. februar 2002 Det er uhyre sjelden at noen har blitt smittet av toxoplasmose her til lands, ved å spise kjøtt som ikke har vært helt gjennomstekt. Det er først og framst i sydligere strøk av Europa at dette kan innebære en risiko for gravide. Skulle du likevel være svært engstelig, kan du evt. be om en ekstra blodprøve etter 3 uker, for å sjekke om du har antistoffer mot toxoplasmose. Jeg vil likevel anbefale deg å ikke legge så mye vekt på dette, og heller prøve å tenke at dette med aller største sansynlighet har gått greit, selv om man strengt tatt anbefaler gravide å ikke spise rått kjøtt. Ved toxoplasmose er det ikke vanlig at mor blir syk, selv om fosteret mot formodning skulle bli angrepet. 0 Siter
Gjest Pearly Skrevet 7. februar 2002 Skrevet 7. februar 2002 Jeg gjorde også som deg, uten å tenke meg om, opptil flere ganger i begynnelsen av graviditeten. Men jeg tok blodprøver, og alt var bra. Det skal nok helt klart mye til å få i seg toxoplasmose via kjøtt i Norge, men hold deg unna katteavføring - det er MYE farligere!!! 0 Siter
magdalena Skrevet 11. februar 2002 Forfatter Skrevet 11. februar 2002 Det er uhyre sjelden at noen har blitt smittet av toxoplasmose her til lands, ved å spise kjøtt som ikke har vært helt gjennomstekt. Det er først og framst i sydligere strøk av Europa at dette kan innebære en risiko for gravide. Skulle du likevel være svært engstelig, kan du evt. be om en ekstra blodprøve etter 3 uker, for å sjekke om du har antistoffer mot toxoplasmose. Jeg vil likevel anbefale deg å ikke legge så mye vekt på dette, og heller prøve å tenke at dette med aller største sansynlighet har gått greit, selv om man strengt tatt anbefaler gravide å ikke spise rått kjøtt. Ved toxoplasmose er det ikke vanlig at mor blir syk, selv om fosteret mot formodning skulle bli angrepet. Takk for svar! Føler meg roligere nå! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.