Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er uhyre sjelden at noen har blitt smittet av toxoplasmose her til lands, ved å spise kjøtt som ikke har vært helt gjennomstekt. Det er først og framst i sydligere strøk av Europa at dette kan innebære en risiko for gravide. Skulle du likevel være svært engstelig, kan du evt. be om en ekstra blodprøve etter 3 uker, for å sjekke om du har antistoffer mot toxoplasmose. Jeg vil likevel anbefale deg å ikke legge så mye vekt på dette, og heller prøve å tenke at dette med aller største sansynlighet har gått greit, selv om man strengt tatt anbefaler gravide å ikke spise rått kjøtt. Ved toxoplasmose er det ikke vanlig at mor blir syk, selv om fosteret mot formodning skulle bli angrepet.

Jeg gjorde også som deg, uten å tenke meg om, opptil flere ganger i begynnelsen av graviditeten. Men jeg tok blodprøver, og alt var bra. Det skal nok helt klart mye til å få i seg toxoplasmose via kjøtt i Norge, men hold deg unna katteavføring - det er MYE farligere!!!

Det er uhyre sjelden at noen har blitt smittet av toxoplasmose her til lands, ved å spise kjøtt som ikke har vært helt gjennomstekt. Det er først og framst i sydligere strøk av Europa at dette kan innebære en risiko for gravide. Skulle du likevel være svært engstelig, kan du evt. be om en ekstra blodprøve etter 3 uker, for å sjekke om du har antistoffer mot toxoplasmose. Jeg vil likevel anbefale deg å ikke legge så mye vekt på dette, og heller prøve å tenke at dette med aller største sansynlighet har gått greit, selv om man strengt tatt anbefaler gravide å ikke spise rått kjøtt. Ved toxoplasmose er det ikke vanlig at mor blir syk, selv om fosteret mot formodning skulle bli angrepet.

Takk for svar! Føler meg roligere nå!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...