Gjest hjelp Skrevet 8. februar 2002 Del Skrevet 8. februar 2002 Hei, jeg var hos legen min for et par uker siden og tok en celleprøve. Fikk i dag brev i posten om at prøven viste celleforandring - sannsynligvis grov dysplasi - Det jeg lurer på nå er: Kan dette ha utviklet seg til kreft ? Vet man opererer med 3 grader av dysplasi, og grov er jo den sterkeste. Vil det si at det er enten grov dysplasi eller kreft da ? Hvis ikke ville det vel bare stått dysplasi, og ike grov !? Må i tillegg nevne at jeg har en veldig uregelmessig menstruasjon, har hatt det i ca. 1/2 år, flytter seg noen dager-en uke hver gang (vet aldri når den kommer) + at jeg har endel utflod, ikke farget eller blodig, bare vanlig hvit utflod, men det er ganske masse, og det er stort sett hver dag. Har dette noe betydning ? Vet at det er ganske vanlig med sånn forstadie til kreft, som dette vel kalles, men med mine andre symptomer i tillegg, kan det da bety noe annet ? Går denne prosessen fra lett - grov dysplasi, og videre til utvikling av kreft fort ? Tror du, etter det du har hørt, at jeg trenger å være bekymret ? Tenker på dette hele tiden nå, måtte til og med være hjemme fra skolen i dag, hadde ikke fått meg meg noe alikevel... Var ikke spesielt morsomt brev å få i postkassen nei !!! Håper du har tid å svare meg på dette ) Mvh. Meg - 25 år 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/42705-grov-dysplasi-mette-moen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miromurr Skrevet 8. februar 2002 Del Skrevet 8. februar 2002 Been there - så derfor svarer jeg. Synes det er dumt at folk får sånne brev i posten. Da dette skjedde meg ringte legen min hjem til meg, så fikk hun beroliget meg og jeg fikk spurt litt. Men jeg var helt på tuppa. Jeg har en liten gutt og jeg var helt klar til å be dem "røske ut" hele greia... Nå var det på langt nær så dramatisk, men det er grusomt å gå å tenke på. Det legen min sa var at det ikke trengte å skje noe mer på mange år enda, jeg kunne ha gått i 10 år før det hadde skjedd noe mer. Men for å være sikre tar de bort det området som har celleforandringer. Det skal heller ikke være noe problem å få barn etterpå. Jeg fikk dette gjort på Ullevål, med bedøvelse og sykepleier som sto og holdt meg i handa mens legen gjorde sitt. Ikke vær engstelig, du skal nok snart inn å gjøre noe med det og da kan du spørre om alt du lurer på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/42705-grov-dysplasi-mette-moen/#findComment-160056 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 9. februar 2002 Del Skrevet 9. februar 2002 Jeg synes ikke du skal være bekymret, det er langt fra grov dysplasi til kreft, se vedlegg. CELLEPRØVE FRA LIVMORHALSEN Denne prøven omtales også som "kreftprøven". Den anbefales utført hvert 3.år på kvinner mellom 25 og 70 år. Hensikten med undersøkelsen er å vise celleforandringer som med tiden kan utvikle seg til kreft. Det er altså ikke en metode til å påvise fullt utviklet kreft, den kan legen påvise direkte bare ved å se på livmorhalsen. Prøvetaking utføres i forbindelse med en vanlig gynekologisk undersøkelse ved at legen dels skraper fra livmorhalsens overflate og dels fører en liten børste opp i livmorhalsen for å få ut celler til mikroskopisk undersøkelse. Undersøkelsen medfører ikke videre ubehag. Ved mikroskopisk undersøkelse av prøven kan man se celleforandringer ("unormale celler") av forskjellig type. Noen forsvinner av seg selv, andre vedvarer. For å komme nærmere en sikker diagnose, supplerer man da med vevsprøve og utskraping fra livmorhalsen , altså en noe mer omfattende undersøkelse. Dette inngrepet kan være litt ubehagelig, men det kan evt gjøres i lokalbedøvelse. Vevsforandringer hvor det anses å være en risiko for videre utvikling til kreft betegnes som dysplasi. I ca 10% av tilfellene vil dysplasi over en årrekke (mer enn 10 år?) kunne utvikle seg til kreft. For å hindre det vil man foreta en liten operasjon hvor man fjerner den ytterste del av livmorhalsen (konisering). Det vil ikke medføre forandringer i menstruasjoner eller mulighet for graviditet. Hvis det gis beskjed om at en prøve skal gjentas etter noen tid, blir mange skremt og tror at de har kreft. Det er ikke tilfelle. Celleforandringer kan være tilfeldige og være borte i neste prøve. En grunn til ny prøve kan også være at det var for lite celler til sikker vurdering, og at man derfor ønsker kontroll etter noen måneder. Noen kvinner tror at det er tryggere å ta en prøve årlig, men det er ikke nødvendig da forandringer utvikler seg meget langsomt. Noen kvinner tror at undersøkelsen kan avsløre alle typer av underlivskreft, men det er bare en undersøkelse for livmorhalsen (ikke for selve livmoren eller for eggstokkene). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/42705-grov-dysplasi-mette-moen/#findComment-160255 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 10. februar 2002 Del Skrevet 10. februar 2002 Bare for å gjøre det tydelig, vi har følgende grader av utvikling: Forstadier: Dysplasi, lett Dysplasi, moderat Dysplasi, grov Ca in situ Dette var forstadier Så er det cancer: stadium 1 A og B stadium 2 A og B stadium 3 A og B stadium 4 A og B Helt ned til og med 1 A regner man med full helbdredelse. Du er altså ikke engang på det verste forstadium! 4 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/42705-grov-dysplasi-mette-moen/#findComment-160337 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.