Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei er en jente på 30 år som på tirsdag fikk utført laparoscopi som en del av utredning for ufrivillig barnløshet. Legen fant en "sjokolade" cyste i venstre eggstokk som ble fjernet. Han fant også ut at jeg hadde endometriose på eggstokker og i bukhulen. Dette ble brent vekk. Han mente jeg kanskje burde ta en kur på 3-6 måneder med noe som skal tørke ut slimhinnen. Hva går en slik kur ut på og hva er bivirkningene? Avgjørelsen skulle tas av min lege som jeg har time hos om en måned. Hvordan er sjansene mine til å bli gravid? Den cysten som ble fjernet - kan det skade eggstokken?

Fikk og beskjed om at jeg kunne fjerne stingene etter en uke - men da jeg ringte helsestasjonen var de motvillig til å ta de så tidlig. De mente de burde vere der i 12-14 dager. Har fått time om en uke - men hva er riktig. Er det noen forholdsregler jeg bør ta etter en slik operasjon?

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42722-etter-laparoscopi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest matilda

Hei! Har også nettopp fått utført laporoskopi, og hadde veldig vondt og var temmelilg slapp og dårlig noen dager. Nå er det over en uke siden, og formen er begynt å komme tilbake. Jeg ble sydd med tråder som kroppen fjernet selv, sikkert at du ikke ble det også?

Vet du forresten hvor lang tid det tar før kroppstemperaturen blir normal igjen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42722-etter-laparoscopi/#findComment-160203
Del på andre sider

Hei! Har også nettopp fått utført laporoskopi, og hadde veldig vondt og var temmelilg slapp og dårlig noen dager. Nå er det over en uke siden, og formen er begynt å komme tilbake. Jeg ble sydd med tråder som kroppen fjernet selv, sikkert at du ikke ble det også?

Vet du forresten hvor lang tid det tar før kroppstemperaturen blir normal igjen?

Hei selv

Ble sydd med vanlig tråd.. den oppblåsingen ble misslykket så de måtte åpne meg litt mer. Derfor ble jeg sydd med vanlig tråd. Føler meg bedre nå, men blør fortsatt,. gjør du og -. eller hvor lenge holdt du på? Ang. kroppstemperaturen så vet jeg ikke.. har ikke merket noen endring bortsatt fra at jeg blir fort varm. Ble sykemeldt en uke, så regner med at det verste har gitt seg til da. Smertene er iallefall mye mindre nå og det er deilig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42722-etter-laparoscopi/#findComment-160285
Del på andre sider

Gjest matilda

Hei selv

Ble sydd med vanlig tråd.. den oppblåsingen ble misslykket så de måtte åpne meg litt mer. Derfor ble jeg sydd med vanlig tråd. Føler meg bedre nå, men blør fortsatt,. gjør du og -. eller hvor lenge holdt du på? Ang. kroppstemperaturen så vet jeg ikke.. har ikke merket noen endring bortsatt fra at jeg blir fort varm. Ble sykemeldt en uke, så regner med at det verste har gitt seg til da. Smertene er iallefall mye mindre nå og det er deilig.

Hei! Rotet litt jeg, du skjønner jeg var gravid utenfor livmora derfor måtte jeg ta laporoskopi, og kroppstemperaturen var høyere pga graviditeten. Men vanlig å ha litt høyere kroppstemperatur etter en operasjon fikk jeg greie på.

Blødde litt både før og rett etter inngrepet. Fikk også en slags "abort" med mye blod/klumper fordi det ved graviditet utenfor livmor også danner seg en slimhinne i livmora som skal støtes ut. Har gitt seg en del nå, men blør fortsatt noe (10 dager siden inngrepet, men begynte å blø først mye for 6 dager siden).

Håper det ordner seg for deg, og at noen kan svare deg på hvordan sjanse du vil ha for å bli gravid. Jeg har fått greie på at det er en viss sjanse for at jeg også neste gang (hvis den kommer?) kan bli gravid utenfor livmor igjen. Så får jo bare håpe på det beste.

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42722-etter-laparoscopi/#findComment-160291
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg vil bestemt fraråde deg hormonbehandling. Det har ingen effekt ved barnløshet og endometriose, det vil bare utsette dine mulighet for graviditet. Du har etter den behandling du har fått bedret dine sjanser for graviditet, så står på. (PS du kan gjerne opplyse dine behandlere om hva jeg mener om den saken).

Du kan fjerne stingene etter en uke, det er så små snitt.

Lykke til. (Gi tilbakemelding om evt graviditet)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42722-etter-laparoscopi/#findComment-160341
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...