Gjest Sliten og lei Skrevet 13. september 2000 Del Skrevet 13. september 2000 Jeg har en gutt på 5 år, men har ikke vært sammen med faren hans på flere år. (Det var han som brøt ut av forholdet.) Det har hele tiden vært jeg som har hatt hovedansvaret for gutten vår, faren har hatt "vanlig" samvær, dvs. en gang i uken og annenhver helg. For en tid tilbake flyttet faren et godt stykke vekk fra byen vi bor i, og da begynte problemene for alvor. Nå er han etablert med ny familie i hus på det nye stedet, og samværet med sønnen vår lider under dette. Han har aldri "tid", enten er det jobb, eller så er det fotballen. Det var meningen at han skulle ha sønnen vår annenhver helg, for den ene dagen i uka falt bort pga. lang reisevei. Dessverre er det slett ikke annenhver helg han ser sønnen sin. Det skjer stadig vekk at han endrer tidspunkt, utsetter samværet eller sier at han ikke kan ha han på noen uker. Når jeg forsøker si fra, mener han at samvær ikke er en plikt han har, men en rett (når han vil selv). Når han har gutten forlanger han ofte at jeg skal komme og møte dem, reise til deres bosted for å hente/levere. Han har bil, det har ikke jeg - dermed går ofte mesteparten av søndagen bort til henting, de gangene jeg har gått med på dette. Hvis jeg sier jeg ikke kan komme og hente, blir han gjerne sur og mener jeg er vanskelig. Det som har hendt nå er at han ønsker å ha med seg sønnen vår på helgetur til sin familie, som bor på annen kant av landet, men da må jeg betale halve flybilletten. Dette kan jeg ikke forstå er riktig, da jeg ikke mottar mer enn minstebidrag fra han - og jeg sitter jo med alle de store utgiftene til barnepass, klær, utstyr m.m. Han kjøper sjelden noe, og det som kjøpes beholder han hos seg. Jeg mener selv at jeg ikke skal betale for denne flybilletten, men det som kommer til å skje er at han bryter avtalen og nekter ta med seg sønnen vår. Det er gjerne det han gjør for å "hevne seg" når jeg er "vanskelig". Men hvem går dette utover? Helt klart sønnen vår... han savner faren sin og sier ofte at han vil til pappa. Er det noen som har noen råd - hva kan jeg gjøre i denne situasjonen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4282-samv%C3%A6rsproblemer-trenger-r%C3%A5d/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammi Skrevet 13. september 2000 Del Skrevet 13. september 2000 Oi, dette var kjipt å høre. Du har litt å stri med der. Selvfølgelig har jeg lyst til å si at han naturligvis må betale den flybilletten da du bærer alle andre utgifter. Men jeg skjønner jo at han da kan komme til å bryte ut avtalen - hvilket går utover din sønn. Har dessverre liten erfaring med dette og dermed ingen råd. For guttens skyld bør du jo betale billetten, men... Mager trøst, men du har min sympati. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4282-samv%C3%A6rsproblemer-trenger-r%C3%A5d/#findComment-25179 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bumblebee Skrevet 14. september 2000 Del Skrevet 14. september 2000 For en dritt !! Det er tydelig at han ikke egentlig ønsker noe særlig samvær med sønnen sin og ser på hele opplegget som en belastning. Desverre er sønnen din den lidende i denne striden og skjønner ikke at faren egentlig ikke har lyst å ha noe kontakt. Hvis farens familie på vil ha kontakt med sønnen din så kan vel de stille opp med en flybillett. Hvis de klager over mangel på kontakt så har faren et forklaringsproblem hvis han skylder på at du ikke vil betale for reisen. Får håpe at de kanskje er litt mer oppegående. Dessuten får vel utgiftene med å besøke din egen familie. Nei nå ble jeg irritert ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4282-samv%C3%A6rsproblemer-trenger-r%C3%A5d/#findComment-25194 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 14. september 2000 Del Skrevet 14. september 2000 Den "hvis du ikke gjør som jeg sier, går det ut over barnet" teknikken har jeg også vært utsatt for. Og jeg fikk satt det skikkelig på plass da jeg snakket med en psykolog. "Han manipulerer deg" sa han ganske enkelt. Før eller senere blir du nødt til å sette foten ned. Hans handlinger er ikke ditt ansvar, og med den holdningen som ligger bak dem, kommer det til å gå ut over gutten uansett. Samvær er ikke en rett faren har. Det er en rett barnet har. På samme måte som han har rett til forutsigbarhet i hverdagen sin, og en far som er til å stole på. Du trenger ikke danse etter farens pipe, det er ikke til barnets beste heller. Og du trenger definitivt ikke å betale for noen flybillett ! Faren og farens familie kommer til å si stygge ting om deg. Hev deg over det, det angår deg ikke. Vit at du gjør det rette, og at ingen kan bli likt av alle hvis de er noe annet enn en dørmatte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4282-samv%C3%A6rsproblemer-trenger-r%C3%A5d/#findComment-25202 Del på andre sider Flere delingsvalg…
dordi Skrevet 14. september 2000 Del Skrevet 14. september 2000 Dette er en trist situasjon-først og fremst for sønnen din. Ikke gi etter for press fra din eks. Høres ut som om han vet at du, selvfølgelig, ønsker veldig mye at han skal ha kontakt med sin sønn og benytter seg av det for å utnytte deg. Ikke gi etter, da gjør du en tabbe for fremtiden. La heller din sønn bli hjemme denne gangen. Kanskje hans familie vil tilby seg å betale billetten dersom alternativet er at barnebarnet ikke kommer på besøk? Det er IKKE du som skal betale den flybilletten. Si klart ifra NÅ, før sønnen din blir enda større og skjønner hvordan det ligger an. En annen sak er dersom han har lite penger og rutte med og du kanskje har "vel så det". Får håpe eks'en din våkner opp snart og blir voksen og holder avtalene, og at dere får en bedre dialog til beste for deres sønn! Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4282-samv%C3%A6rsproblemer-trenger-r%C3%A5d/#findComment-25204 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solveig Vennesland, Familierådgiver Skrevet 14. september 2000 Del Skrevet 14. september 2000 Det er barna som har rett til samvær og foreldrene som har plikt til å legge det til rette. Det er nedfeldt i Lov om barn og foreldre. Videre er det den barnet ikke bor hos fast, altså i ditt tilfelle faren, som har ansvaret for transporten til og fra far, og kostnadene for den. Det forhindrer ikke at foreldre kan avtale f.eks. deling av utgifter og kjøring halve veien, men i utgangspunktet er det fars ansvar i deres tilfelle. Når far vil ta med gutten på helgetur er det fars ansvar og kostnad. Det er lov å spørre om ditt bidrag, men slik jeg forstår din situasjon passer det ikke for deg. At far blir sur og vil avlyse turen, og kanskje skylde på deg for det, blir helt galt. Jeg vil foreslå for deg å invitere til en gjennomgang av de spørsmålene du er usikker på. Hvis han ikke vil snakke med deg, kan du skrive brev. Det er vanlig å bruke skriftlig kontakt i samværsspørmål. Du kan også koble på familiekontoret for bistand. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4282-samv%C3%A6rsproblemer-trenger-r%C3%A5d/#findComment-25224 Del på andre sider Flere delingsvalg…
dea Skrevet 14. september 2000 Del Skrevet 14. september 2000 Oi, dette var kjipt å høre. Du har litt å stri med der. Selvfølgelig har jeg lyst til å si at han naturligvis må betale den flybilletten da du bærer alle andre utgifter. Men jeg skjønner jo at han da kan komme til å bryte ut avtalen - hvilket går utover din sønn. Har dessverre liten erfaring med dette og dermed ingen råd. For guttens skyld bør du jo betale billetten, men... Mager trøst, men du har min sympati. Vil bare si deg at dette er et utrolig vanskelig dillemma å komme opp i. Vet det, fordi jeg er i det selv.. Kan bare slutte meg til alle de andre om at du ikke må la ham manipulere deg, fordi det er nettopp det han gjør. Ikke på noen måter la han trekke deg ned, beste rådet jeg har å gi deg er å distansere deg fra ham. Selv om det selvfølgelig er ideelt at foreldrene har god kontakt seg imellom, så er ikke det en selvfølge. Se bort fra det "mammi" sier på slutten: Ikke tenk en gang at du burde kjøpe den billetten, og hvertfall ikke tenk at det er din feil at det går utover gutten din. Dette er helt og holdent din eksmanns feil, han burde være ansvarlig og voksen i dette løpet, på samme måte som du er! Stå på, ikke la noen få deg til å tro at du er den kjipe, den som "ødelegger" ferieturen til sønnen din! Lykke til, og håper at du har mulighet til å slappe litt av innimellom slagene! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4282-samv%C3%A6rsproblemer-trenger-r%C3%A5d/#findComment-25272 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.