Gå til innhold

Si det på en pen måte?

Anbefalte innlegg

Gjest Litt oppgitt

Hvordan tar man opp ting som gjelder husarbeid og arbeidsfordeling i hjemmet uten å lage noen stor krangel ut av det??

Etter nesten et år som samboere, føler jeg at mer og mer faller på meg... alt ifra handling til middagslaging og klesvask! Og dette til tross for at jeg jobber lengre dager enn ham, og er opptatt (på ekstrajobb) flere kvelder i uken. Vi har det veldig, veldig bra på alle andre måter, så jeg ønsker ikke å lage noen stor diskusjon ut av dette...men må få tatt det opp med ham på en "pen" måte *s*

Noen gode råd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42902-si-det-p%C3%A5-en-pen-m%C3%A5te/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det må jo gå an å ta det opp med han på en helt rolig ok måte? "Du, for jeg føler at mer og mer husarbeid faller på meg, kan vi ikke prøve å fordele det mer likt mellom oss? Hva mener du?"

Og hvis ikke det funker får du gå til mer drastiske metoder som f.eks å ta din del av arbeidet en dag/uke, og ikke røre noe mer. La oppvasken mugle vekk, skittentøyet støve ned.. osv

Lykke til!

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Her er et tips fra meg.

Forsøk å sette opp et forslag til en konkret arbeidsfordeling. (Mange menn liker å få vite hva de skal gjøre hjemme av husarbeid.) Tenk ut de jobbene som hver av dere passer best til og kanskje liker.

Vis han forslaget ditt, og forsøk å bli enige om hvor ofte husarbeidet må gjøres - hver dag (oppvask, matlaging) , hver uke rydding og klesvask, eller 2. hver uke.

Har du lest artikkelen "Sex, husarbeid og samliv"? Her på DOL, under Fakta.

Det kan du sikkert ta opp omtrent slik som du gjør det her; si at du er såre fornøyd med samlivet , men at akkurat arbeidsfordelingen vil du gjerne snakke og bli enig om FØR du blir sur og det vokser til et stort problem. Problemet er oppfølgingen, det er lett å være enig i teorien om at man skal gjøre like mye ( el. en annen fordelingsnøkkel), men i praksis...

Vær så konkret som mulig, fortell han hva du gjør i dag ( det er ikke sikkert han ser det), og hva som du syns må endres/forbedres/gjøres f.o.m. neste uke fra hans/deres side.

Ta det opp en gang du (og han) er i godt humør, ikke klag for mye over alt du allerede har gjort, bare understrek at hvis det fortsetter slik VIL det bli et problem, og det vil du gjerne forebygge. Snakk om de tingene som fungerer bra også, da er det vanskelig og krangle.

Ikke anklag han for mye, og ikke lag for stor sak ut av det.

Understrek at dette ikke er noe du sier for å mase, klage eller få sympati, det er bare rene skjære fakta, som dere to som det velfungerende paret dere er må finne en praktisk løsning på før det ender med sur og gretten samboer (du er jo allerede litt oppgitt).

For all del, ikke vær sint, sur, sliten eller lei deg når du bringer temaet på bane.

Vaskehjelp er forøvrig en glimrende løsning du kan lufte for han.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...