Gjest Bekymret Mamma Skrevet 14. september 2000 Del Skrevet 14. september 2000 Nå trenger jeg noen svar som kan berolige meg litt. Jeg har en datter på nesten 11 måneder, og i dag oppdaget jeg til min store forskrekkelse at hun ikke har skjedeåpning ! Urinrøret og endetarmen fungerer jo selvsagt normalt, og ved første øyekast ser alt normalt ut ved skjeden også. Men når en legger til side de ytre kjønnsleppene, så er det ingen åpning. Det er en fordypning der den skulle ha vært, men den er dekket av tynn hud - dette kan sees ut som et arr eller at åpningen har vokst sammen. Jeg ble selvsagt 'lettere hysterisk' og fikk legetime i morgen. Likevel skulle jeg gjerne ha svar på følgende spørsmål: 1) Er dette skjeldent, eller hører en bare ikke om slike tilfeller? 2) Kan vi regne med at det bare er et enkelt inngrep som skal til, eller er det stor sjangse for at de indre organene ikke er som de skal? 3) Når kan vi regne med at det blir foretatt et inngrep (hennes alder)? 4) Hvordan kan vi regne med at hun kommer til å fungere etter et slikt inngrep, f.eks. med tanke på hennes senere sexliv? Jeg kommer nok på tusen andre ting også, for tankevirksomheten har satt inn for fullt, men en får jo bare håpe på det beste.... Håper på raskt svar! Mvh, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4296-tett-skjede%C3%A5pning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 14. september 2000 Del Skrevet 14. september 2000 Nå har du vel fått det avklart! 1. I sjeldne tilfeller kan jomfruhinnen være helt tett 2. I ekstremt sjeldne tilfeller er skjeden ikke dannet, og da er livmoren heller ikke utviklet. 3. Det avhenger av hva man finner 4. Uansett om det er liten eller alvorlig feil vil man kunne skape forhold så et sexliv kan fungere helt normalt. Er skjeden ikke utviklet, kan man blokke opp når hun ønsker å starte samliv, operasjon er altså ikke nødvendig. Gi tilbakemelding om hva man fant, så kan jeg evt utdype mitt svar. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4296-tett-skjede%C3%A5pning/#findComment-25387 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.