Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

I dag har jeg hatt hodepine hele dagen, og føler at jeg er mye mer hoven i beina enn bare for et par dager siden. Jeg kan trykke litt hardt på leggen og se søkk etter fingeren min i mange sekunder etterpå.

Veier meg hver morgen (bortsett fra i dag morges, typisk...), og veide meg i kveld i stedenfor. Veide 2,5 kg mer enn i går morges....noe skyldes sikkert at jeg veide meg på annen tid av døgnet, men likevel må jeg da plutselig ha gått opp en kg eller halvannen?

Har ikke målt BT siden 25/1, og da var det ca 120/80. Har ikke legetime før 25/2

Er 27 uker på vei i morgen.

Er det noen grunn til bekymring?

I tillegg har jeg den siste uker fått vesentlig økning av kynnere. Selv når jeg sitter helt i ro kommer det ubehagelige sammentrekninger, men ikke langvarige og ikke regelmessige.

Jobber 100% enda, ville du anbefalt meg å be lege om delvis sykemelding utfra hva jeg forteller deg her?

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43007-hodepine-og-%C3%B8demer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest (ikke undertegnet)

Jeg ville anbefalt deg å ta med en urinprøve og stikke innom helsestasjonen i morgen for å ta et blodtrykk.

Om det er noe galt med dette får du nok sykemelding med det samme.

Det er vanlig å få litt vann i kroppen utover graviditeten, og blodtrykket stiger også litt, så som oftest er det ikke noe å være redd for.

Men det vil i alle fall en liten sjekk avgjøre fort.

Trine Endsjø, jordmor

Hvis du mener at du har hatt en voldsom økning i ødemener/vannansamlinger i løpet av noen dager, synes jeg du kan be din lege/jordmor om en ekstra sjekk. Det er helt normalt at ødemene er mer utpreget på kvelden enn om morgenen. At du klarer å lage søkk i leggen ved å klemme på den, om kvelden, er ikke så uvanlig. Hvis du mot formodning skulle ha like mye vann i kroppen på morgenen, er det på sin plass med en kontroll. Blodtrykket var greit sist du målte det, men det er selvfølgelig mulig at det nå har steget. Det er gjerne svangerskapsforgiftning man tenker på når det gjelder mye ødemer i sammenheng med høyt blodtrykk og proteiner i urinen. Dette er en tilstand som sjelden inntrer før uke 28, men er desto mer alvorlig jo tidligere det starter. Imidlertid er ikke ødemer i seg selv så alvorlig. Det regnes som en normal plage som de fleste har i større eller mindre grad i svangerskapet. Faktisk er det til en viss grad et tegn på at kroppen har tilpasset seg svangerskapet. Har du ikke høyt blodtrykk eller eggehvitte i urinen, kan jeg ikke se at du har stor grunn til bekymring ang. ødemene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...