Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Nikkoline

Jeg har brukt hormonspiral i 6 år, og er veldig fornøyd.

Jeg har tidligere brukt p-piller, som for min del gikk voldsomt utover humøret. Mellom første og andre barnet brukte jeg kobber-spiral som forøvrig var et helvete ! Jeg trodde jeg skulle blø meg i hjel hver mnd. Etter to fødsler begynte jeg med hormonspiralen, og har ikke hatt noen plager med den. Det beste med den er at du får redusert blødningene ned til det minimale, og for mitt vedkommende har jeg ikke mens lenger. Det er bare symptomene jeg merker det på nå , som væskeansamling i kropen og større bryster. Humøret er stabilt, og jeg merker ingen forskjell med og uten spiral. Når det gjelder vektøkning tror jeg den er minimal. Jeg har i allefall ike lagt på meg mere enn hva maten og livet har skylda for !

Jeg husker ikke hvor mye hormoner du får i deg ved hormonspiralen, annet enn at det er veldig liten konsentrasjon, tilsvarende 2-3 minipiller i mnd (tror jeg det var legen sa).

Kreftfare kan jeg ikke si noe om..... Der trenger du uttalelese av en fagkyndig.

Jeg har også flere venninner som er veldig fornøyd med denne spiralen, så jeg tror ikke du trenger å frykte mye her.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43009-hormonspiral/#findComment-161115
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hormonspiralen virker stort sett bare paa livmorslimhinnen og hjelper ikke mot PMS. Det kan bli uregelmessige bloedninger i starten, men med tiden blir det mye mindre bloedning, kanskje ingen i det hele tatt. Spiralen oeker ikke risiko for kreft, kanskje reduserer den risiko for livmorkreft. Man faar ikke vektoeking og den paavirker i liten grad humoeret.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43009-hormonspiral/#findComment-162232
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...