jules33 Skrevet 13. februar 2002 Del Skrevet 13. februar 2002 Hei! Jeg har skrevet før, da jeg lurte på om det var mulig at jeg var en måned lenger på vei, enn det UL så bla pga positiv grav.test. måneden før, spark veldig tidlig, og S/F mål på 22 i uke 20. Nå er jeg altså midt inne i uke 24, leser da at livmoren skal rekke opp til navelen. Men livmoren min er iallefall 7 cm over navelen. Selve magen min er ikke så stor, måler den selv til ca 26 cm. I dag sparket den for første gang i ribbeinet mitt, og livmoren min går til ribbeina. Her må det vel være noe galt? Er det mulig at jeg allikevel er 4 uker lenger på vei? I mitt svangerskap for 2 år siden, tok vi mange UL, da jeg hadde svangerskapsdiabetes, og vekten min plutselig stoppet opp. Alle bommet med vekten på barnet med opptil en kg! "Alle" trodde at hun skulle bli så liten, men hun ble helt vanlig (3216/51 cm). Det som var så rart var at når jordmødrene kjente på magen min, tippet de riktig vekt, men så hadde de mer tiltro til UL'en... Så jeg har personlig ikke SÅ tiltro til UL. Men det er vel helt "på jordet "at de kan ta feil med SÅ mye? Skal på kontroll om en uke. Skal jeg da be om ny UL? For jeg vil jo ikke at babyen skal bli "stemplet" som prematur, hvis det viser seg at jeg egentlig føder til termin... Kan det være at denne testen jeg tok som først ble positiv (3 ganger) og så neg. med påfølgende blødning med menssmerter var en tvillingsvangerskap, og at jeg "mistet" det ene, mens den andre ble igjen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43012-kan-ul-v%C3%A6re-s%C3%A5-feil/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 15. februar 2002 Del Skrevet 15. februar 2002 Dette er ingen lett sak å ta stilling til, spes. fordi du har et poeng når det gjelder både SF-mål og tidlig fosteraktivitet. Imidlertid kan man si at ultralyd tidlig i svangerskapet, før halvgått, gir en god pekepinn på hvor langt man har kommet. Størrelsen på hodet og lårbeinet gir en god indikasjon på termin. Mot slutten av svangerskapet, når man nærmer seg termin, er det svært vanskelig å si noe konkret om hvor stort barnet er. At man bommer på nærmest en kilo, er ikke uvanlig, ut i fra mine erfaringer. Barnet ditt vil ikke bli stemplet som prematur, hvis det viser seg ved f.eks. en fødsel i uke 36, at den er helt moden. Barnelegen sjekker barnet nøye for å kartlegge modenheten, bl.a. ved å se på huden, negler, behåring osv. Vekten betyr ikke så mye i denne sammenhengen. Hvis du er veldig opptatt av dette, synes jeg du skal snakke med din lege/jordmor om hva som kan være korrekt, evt. ved å ta en ny ultralyd. Jeg stiller meg skeptisk til din teori om at du kan ha abortert den ene av to tvillinger, fordi du sansynligvis ville ha fått en positiv gravitest selv om du kun skulle være en igjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43012-kan-ul-v%C3%A6re-s%C3%A5-feil/#findComment-161302 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.