Gå til innhold

Vannavgang/ rier

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er kjempespennende, det er jeg enig i ! :-)

Men nå skal du høre noe rart. Jeg har, som de fleste andre, alltid hørt at det er to måter en fødsel starter på. Det er:

a) vannet går

B) man får rier og begynner å telle minutter i mellom dem

Men DET ser du, det viser seg faktisk at det finnes også en variant c) ! Det ante ikke jeg ! Men her følger min:

Da jeg var 8 måneder på vei, hadde jeg et par dager med sterke, pulserende ryggsmerter nederst i korsryggen. Veldig vondt, måtte legge meg den timen det holdt på. Skjedde et par ganger om dagen i to dager, altså. Dette var torsdag og fredag.

Lørdag ettermiddag reiste jeg på sykehuset for kontroll av noe merkelig utflod. Fargen og mengden var så rar. Tenkte det var best å sjekke det, da jeg nemlig hadde hatt premature rier og vært innlagt fire ganger på sykehus i ukene i forveien. Riene ble stoppet med medisiner, og jeg måtte ligge på sykehus 1-2 dager alle gangene.

Da jeg kom dit denne lørdagen, sjekket de bindet jeg hadde med for å se på utfloden. Jordmor skjønte ikke hva det var, og bare trakk på skuldrene. Jeg måtte jeg få på et slikt rieaktivitetsmåler-belte, for å sjekke bare. Alt så bra ut ! Ingen rie-aktivitet ble fanget opp.

Så jeg fikk beskjed om å reise meg fra benken igjen, kle på meg og dra hjem. OK. Men da jeg hadde kledd på meg og skulle til å si hadet til jordmora, så fikk jeg plutselig en anfall av disse sterke ryggsmertene igjen. Pang, pang, pang dunket det i ryggen. Et ufrivillig stønn unnslapp meg, og jeg lente meg frem og støttet meg til samboeren, mens jeg la hånda på korsryggen.

Da jordmora så dette, ble hun plutselig mistenksom. "Ble det tatt underlivsundersøkelse på deg sist du var innlagt ?" spurte hun. Det var bare fire dager tidligere. "Nei" sa jeg.

"Vel, legg deg ned igjen. Av med klærne" svarte jordmora, "det er nok best vi sjekker".

Med et sukk kapitulerte jeg, og kledde av igjen. Men jeg håpet at hun ikke ville finne noe som medførte ny innleggelse. Ikke før hadde jeg tenkt tanken før jordmora sjokkert roper ut: "Du er jo i fødsel, du, jenta mi !" To par svære klinkekuleøyne ble rettet mot henne. Samboeren og jeg stirret sjokkerte på henne og bare sa "HÆ !??".

Og denne gangen var det ingen vei tilbake. Ingen medisiner kunne hjelpe nå, for jeg hadde hele 6 cm åpning og fødselen var i full gang !

Jeg fikk beskjed om å pelle meg i dusjen og få på meg en sykehusskjorte med det samme. Det var bare å adlyde, og jeg må si jeg var temmelig mo i knærne av overraskelse. Skal jeg bli mamma NÅ ? Det skulle liksom ikke skje om før en måned ! Klokka var rundt sju om kvelden da jeg var ferdig i dusjen og ble trillet på fødestua.

En og en halv time senere var gutten født. Klokka fem på halv ni, påskeaften, år 2000 :-)

Jeg må si at det ikke var verst, med tanke på at jeg faktisk var på vei hjem et par timer før ! Ingen rier ble målt med magebeltet på meg, tenk på det! Og alt satt i ryggen. Hele tiden. Først da de stakk hull på fostersekken så vannet fosset ut, kom riene. Da lå jeg i fødesengen. Og da bølget det på med rier der man forventer å kjenne dem, nemlig i magen.

Fort gjort for meg altså ! Og ikke så mye som et smerteskrik unnslapp meg. Det var rett og slett ikke så vondt at det var nødvendig. Kun ett og annet stønn kom jeg med, for litt vondt var det jo, og man må jo ta i så jævlig når man skal presse ut barnet. Den eneste formen for smertelindring jeg fikk, var en sprøyte morfin i hoften, for at jeg skulle orke å ligge ned i sengen. Jeg hadde nemlig en svært smertefull bekkenløsning under svangerskapet. Da sprøyta var satt, sovnet jeg nesten mellom riene. Det var rene ferieturen ! *he-he*

Jeg forteller denne historien, fordi jeg aldri har hørt om noen andre som har hatt slik start av fødselen. Ingen merkbare rier ! Kun sterke og dunkende ryggsmerter.

Ble litt langt svar dette her, men....håper du holdt ut å lese alt ! :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43072-vannavgang-rier/#findComment-161275
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

De aller fleste fødsler starter med rier, gjerne i sammenheng med at slimproppen går. Kvinnen vil altså få litt blodtilblandet slim før eller samtidig som riene setter inn. Har ingen statistikk på ofte fødselen starter med vannavgang. Spennende blir det uansett, vent å se.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43072-vannavgang-rier/#findComment-161883
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...