Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg har akkurat blitt mamma og ammer min lille datter. Men jeg er opptatt av hva jeg kan spise nå i forhold til da jeg var gravid.

Alkhol og tobakk er greit det vet jeg om. Men hva med skalldyr? Gjelder det samme med kjøtt/rå fisk etc enda?

Hva annet bør jeg holde meg unna?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43145-spise-hva-ammer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

De fleste som ammer, opplever i begynnelsen at de bør være litt forsiktige med mat som vanligvis kan gi luftplager, f.eks. rå løk eller løk. Her får du nesten prøve deg fram. Det er vanlig å anbefale gravide å holde seg unna skalldyr og jordbær mens de ammer. Dette fordi det kan framprovosere allergiske reaksjoner hos barnet. Jeg er litt usikker på hva spesialistene sier om dette i dag, i.o.m. at man stadig finner ut noe nytt. Spør evt. på ammeforum.

De forholdsreglene du forholdt deg til som gravid, med tanke på toxoplasmose, kan du se bort i fra nå.

Hvis du opplever at ditt barn får mye luftplager, er det en god ide å se litt på ditt eget kosthold og prøve og regulere det litt hvis du har mistanke om at enkelte næringsmidler påvirker barnet. Dette kan godt være slikt som kaffe eller melk, sjokolade, søtsaker eller sterkt krydret mat.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43145-spise-hva-ammer/#findComment-161879
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...