Gjest nunnu Skrevet 16. februar 2002 Del Skrevet 16. februar 2002 Jeg har en venn som har levd i et dårlig ekteskap lenge. Han har til slutt innsett at det ikke er noe håp for dem lenger, men har ikke våget å si at han vil ha skilsmisse. Fordi han er redd for å "miste" barnet de har sammen (på 3 år). Han er redd for at kona - i ren egoisme - skal forlange hovedomsorgen, og så rett og slett flytte til en annen kant av landet (sitt hjemsted). Hun har ikke bodd der på mange, mange år, men har familie der. Det er SVÆRT dårlig med jobber for ham der, han kjenner ingen der bortsett fra svigerfamilien som han ikke føler for å øke kontakten med, han har INGENTING der å gjøre. Det er heller ikke slik at kona er helt "utafor" her som de bor nå, hun har mange venner og også litt familie her også! Faren er en virkelig god far. Han har dessverre reist endel i jobben, men til gjengjeld så har han stilt opp 200 % ellers! Og det er ikke SÅ mye han har reist. Det har alltid vært han som har tatt de vanskeligste takene, med nattevåk, avvenning, stå opp om morgenen osv. Det er ikke til å fatte om hun virkelig VIL flytte bort fra pappaen bare for å få sine egne foreldre til å være oftere barnevakt (for å sette det på spissen), kanskje er han redd uten grunn. Hun har hintet frampå om at hun kan være VANSKELIG dersom "noen" skulle finne på å skille seg fra henne, så det er best å være forsiktig... KANSKJE er det en tom trussel. Forhåpentligvis så innser hun at ALLE TAPER PÅ DET. Det han vil er selvfølgelig å dele ansvaret 50/50, og så blir de boende i denne byen som de egentlig har det bra begge to (unntatt ekteskapet). Men så er det denne engstelsen som han sliter med, så han tør ikke gjøre noe. Fortell meg: ER HAN HELT MAKTESLØS? Vet at ennå så er default at moren beholder hovedomsorgen og da kan hun omtrent gjøre hva hun vil. Har hørt rykter om regelendringer (ihvertfall ang flytting), men når blir det? Hva er FAKTA? Må det en rettssak til, i så tilfelle: hva er sjansene hans? HUN virker sånn omtrentlig fornøyd i ekteskapet, med fri tilgang til bankkonto og med en snill mann som stort sett gjør som hun sier for å få husfred. Men som overhodet ikke har det bra som menneske... Det er da ikke bra at barnet lever i en sånn atmosfære, selv om de prøver å skjule kranglingen... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43149-kan-hun-bare-flytte/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nordmann Skrevet 16. februar 2002 Del Skrevet 16. februar 2002 Blir uendelig oppgitt over menn som tror at det er en slags selvfølge at kvinner kan ta unger og flytte. At Kvinner selv tror det, er ille nok selvsagt, men menn må kreve at lover og regler overholdes. Det store spørsmålet er om hun har foreldreansvar ALENE? Altså om han har underskrevet skjemaet om at de har delt foreldreansvar som registeres på folkeregisteret? Har han det, kan hun IKKE - gjentar IKKE- ta ungen noe sted. I så fall er det kidnapping, og han må reagere deretter. Det vil si politianmelde henne. Han må sørge for at de undertegner en avtale FØR han/hun flytter ut, og IKKE la henne få noe hovedomsorg uten at han faktisk mener det er best. Her er det meget gode råd å hente på www.F2F.no. Så blir det opp til henne å gå til advokat og retten med saken. Din venn bør svi av en tusenlapp eller to og gå til en advokat og få belyst sine rettigheter. Det er vel verdt pengene, også i forbindelse med deling av bo der det er mange fallgruver. Det vet jeg dessverre alt for mye om. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43149-kan-hun-bare-flytte/#findComment-161597 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nunnu Skrevet 16. februar 2002 Del Skrevet 16. februar 2002 Blir uendelig oppgitt over menn som tror at det er en slags selvfølge at kvinner kan ta unger og flytte. At Kvinner selv tror det, er ille nok selvsagt, men menn må kreve at lover og regler overholdes. Det store spørsmålet er om hun har foreldreansvar ALENE? Altså om han har underskrevet skjemaet om at de har delt foreldreansvar som registeres på folkeregisteret? Har han det, kan hun IKKE - gjentar IKKE- ta ungen noe sted. I så fall er det kidnapping, og han må reagere deretter. Det vil si politianmelde henne. Han må sørge for at de undertegner en avtale FØR han/hun flytter ut, og IKKE la henne få noe hovedomsorg uten at han faktisk mener det er best. Her er det meget gode råd å hente på www.F2F.no. Så blir det opp til henne å gå til advokat og retten med saken. Din venn bør svi av en tusenlapp eller to og gå til en advokat og få belyst sine rettigheter. Det er vel verdt pengene, også i forbindelse med deling av bo der det er mange fallgruver. Det vet jeg dessverre alt for mye om. De var gift før de fikk barn, så da har de vel automatisk felles foreldreansvar? Har det kommet noen regelendring på dette området da? For dette med flytting har jo vært et MEGET omdiskutert problem, "alle" er enig i at det er urettferdig, men det tar så lang tid å få endret reglene... Men VELDIG BRA hvis du har rett i at han ikke har tapt på forhånd! Man skal jo ikke TVINGES til å bli i et veldig dårlig forhold bare i frykt for å miste barna... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43149-kan-hun-bare-flytte/#findComment-161617 Del på andre sider Flere delingsvalg…
På tur Skrevet 16. februar 2002 Del Skrevet 16. februar 2002 Blir uendelig oppgitt over menn som tror at det er en slags selvfølge at kvinner kan ta unger og flytte. At Kvinner selv tror det, er ille nok selvsagt, men menn må kreve at lover og regler overholdes. Det store spørsmålet er om hun har foreldreansvar ALENE? Altså om han har underskrevet skjemaet om at de har delt foreldreansvar som registeres på folkeregisteret? Har han det, kan hun IKKE - gjentar IKKE- ta ungen noe sted. I så fall er det kidnapping, og han må reagere deretter. Det vil si politianmelde henne. Han må sørge for at de undertegner en avtale FØR han/hun flytter ut, og IKKE la henne få noe hovedomsorg uten at han faktisk mener det er best. Her er det meget gode råd å hente på www.F2F.no. Så blir det opp til henne å gå til advokat og retten med saken. Din venn bør svi av en tusenlapp eller to og gå til en advokat og få belyst sine rettigheter. Det er vel verdt pengene, også i forbindelse med deling av bo der det er mange fallgruver. Det vet jeg dessverre alt for mye om. Hun kan ikke bare reise bort med barnet - det stemmer. Men blir det krangel om foreldreretten, og en rettssak, vil barnet nesten garantert gå til moren. Har slektninger som har vært gjennom det, og det er tydelig at en _ofte_ må bevise morens totale uskikkethet for at en dommer skal gi foreldreretten til faren. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43149-kan-hun-bare-flytte/#findComment-161680 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nunnu Skrevet 16. februar 2002 Del Skrevet 16. februar 2002 Hun kan ikke bare reise bort med barnet - det stemmer. Men blir det krangel om foreldreretten, og en rettssak, vil barnet nesten garantert gå til moren. Har slektninger som har vært gjennom det, og det er tydelig at en _ofte_ må bevise morens totale uskikkethet for at en dommer skal gi foreldreretten til faren. Det er jo det som er litt av problemet: Hun er jo ikke uskikket som mor! Barnet trenger BEGGE TO, ikke altfor langt fra hverandre! Hvis en rett ikke kan dømme til delt omsorg, hva skal faren da gjøre hvis hun får lyst til å "straffe ham" for å gå fra henne ved å insistere på full kontroll selv..? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43149-kan-hun-bare-flytte/#findComment-161825 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest terningkast Skrevet 17. februar 2002 Del Skrevet 17. februar 2002 Jeg tviler sterkt på at hun bare kan ta barna fra faren og flytte. Det at han har stilt opp for barna sine teller i hans favør, om han ikke får full foreldrerett kan de få delt omsorg, og da kan hun ikke bare flytte vel? Desverre så ser en ofte at fedre ikke stiller så mye opp for barna sine mens de er i parforhold, og naturligvis vil de tape på det i en eventuell rettsak ved samlivsbrudd. Jeg ville rådet denne vennen til å ta kontakt med familierådgivningskontor, uansett så må de vel inn til megling hvis de skal skilles. Man blir matt av foreldre som bruker barna som våpen og trusler i samliv og ved brudd, derfor er det jo fint at det er tvungen megling, kanskje partene klarer å roe seg ned med en tredje person til stede og tenke barnas beste fremfor hevn. Hvis denne moren velger å ta barna med seg og reise så tror jeg hun vil tape på det ved en eventuell rettsak. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43149-kan-hun-bare-flytte/#findComment-161885 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Novembermom Skrevet 17. februar 2002 Del Skrevet 17. februar 2002 De var gift før de fikk barn, så da har de vel automatisk felles foreldreansvar? Har det kommet noen regelendring på dette området da? For dette med flytting har jo vært et MEGET omdiskutert problem, "alle" er enig i at det er urettferdig, men det tar så lang tid å få endret reglene... Men VELDIG BRA hvis du har rett i at han ikke har tapt på forhånd! Man skal jo ikke TVINGES til å bli i et veldig dårlig forhold bare i frykt for å miste barna... Hvis de var gift når de fikk barn, så har de automatisk felles foreldeansvar og da kan hun ikke bare stikke med barna. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43149-kan-hun-bare-flytte/#findComment-161887 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 17. februar 2002 Del Skrevet 17. februar 2002 Det er jo det som er litt av problemet: Hun er jo ikke uskikket som mor! Barnet trenger BEGGE TO, ikke altfor langt fra hverandre! Hvis en rett ikke kan dømme til delt omsorg, hva skal faren da gjøre hvis hun får lyst til å "straffe ham" for å gå fra henne ved å insistere på full kontroll selv..? Det er vel det som er hele problemet. At man står maktesløs overfor en eks som ønsker å bruke barna til å hevne seg. Jeg kan ikke se hvilke lovendringer som skulle fjerne problemet heller - med tvungen delt omsorg som hovedregel slipper man flytteproblematikken, men det finnes en uendelighet av andre muligheter for å straffe eksen gjennom ungene. Dessverre har jeg ingen gode råd til kameraten din. Han kan ikke tvinge igjennom delt omsorg. Noen mener man bør true med å kreve hovedomsorgen og kjøre moren til knes så hun gir seg på delt omsorg - men hva slags oppførsel er nå det, vil det gjøre ham et hår bedre enn henne ? Men en advokat er nok et godt råd. Her er det viktig at han gjør de riktige tingene, og det er ikke lurt å basere seg på anonyme internett-råd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43149-kan-hun-bare-flytte/#findComment-161898 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cec5 Skrevet 20. februar 2002 Del Skrevet 20. februar 2002 Ja hun kan flytte. Han har ikke så mye å stille opp med. Jeg har delt foreldreansvar med faren til min gutt. Uansett valgte jeg å flytte hjem til nord norge. 150 mil unna han. Han gikk til advokat, men det ble ikke noe mer ut av det. Jeg er ikke uskikket som mor, så han hadde ingenting å stille opp med. Slik er det bare. Nå reiser guttungen alene med fly til faren annenhvær mnd. Det går kjempefint. Vi er gode venner (ja det går an). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43149-kan-hun-bare-flytte/#findComment-163062 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rødstrømpehater Skrevet 21. februar 2002 Del Skrevet 21. februar 2002 Ja hun kan flytte. Han har ikke så mye å stille opp med. Jeg har delt foreldreansvar med faren til min gutt. Uansett valgte jeg å flytte hjem til nord norge. 150 mil unna han. Han gikk til advokat, men det ble ikke noe mer ut av det. Jeg er ikke uskikket som mor, så han hadde ingenting å stille opp med. Slik er det bare. Nå reiser guttungen alene med fly til faren annenhvær mnd. Det går kjempefint. Vi er gode venner (ja det går an). Ja du er vel rimelig fornøyd med livet ditt nå, patetiske kvinnemenneske! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43149-kan-hun-bare-flytte/#findComment-163410 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cec5 Skrevet 21. februar 2002 Del Skrevet 21. februar 2002 Ja du er vel rimelig fornøyd med livet ditt nå, patetiske kvinnemenneske! Ja faktisk *ler*. Det er alle som har vett og mot til å ta ansvar for sitt eget liv og sin egen lykke. Kall meg gjerne rødstrømpe. Kommer garantert IKKE til å gråte meg i søvn av den grunn;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43149-kan-hun-bare-flytte/#findComment-163507 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nunnu Skrevet 22. februar 2002 Del Skrevet 22. februar 2002 Ja faktisk *ler*. Det er alle som har vett og mot til å ta ansvar for sitt eget liv og sin egen lykke. Kall meg gjerne rødstrømpe. Kommer garantert IKKE til å gråte meg i søvn av den grunn;-) EGEN lykke, ja, uten tanke på barn og far? Jeg er faktisk skilt selv, og KUNNE i utgangspunktet gjort som deg, da, tatt med to barn og flyttet langt avgårde, men det hadde ikke ramlet meg inn å være så egoistisk, SAMME HVOR intenst jeg misliker pappaen... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43149-kan-hun-bare-flytte/#findComment-163722 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cec5 Skrevet 22. februar 2002 Del Skrevet 22. februar 2002 EGEN lykke, ja, uten tanke på barn og far? Jeg er faktisk skilt selv, og KUNNE i utgangspunktet gjort som deg, da, tatt med to barn og flyttet langt avgårde, men det hadde ikke ramlet meg inn å være så egoistisk, SAMME HVOR intenst jeg misliker pappaen... Ærlig talt da. Jeg misliker ikke exen min. At jeg flyttet så langt unna var ikke for å "straffe" han. Det hadde jeg jo ingen grunn til. Det var for å komme nærmere familie og venner. Fikk også et veldig bra jobbtilbud her oppe som jeg ikke ville fått der nede. Noe som førte til bedre økonomi osv. Alle disse tingene kommer ungen tilgode. Slutt å uttal dere om ting dere ikke har greie på!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43149-kan-hun-bare-flytte/#findComment-163802 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.