Gå til innhold

Hull. Sliteskader på topper. Skarpe tenner.

Anbefalte innlegg

Hei.

Vil begynne med å si at tannlege Erik Johannessen nok gjør en stor jobb for tannhelse-norge både med tanke på at flere kommer seg til tannlegen og at informasjon om tannhelse blir lett tilgjengelig.

Jeg sliter med mine tenner. Det er tre år siden de har vært hos fagpersonell, av både økonomiske og "psykiske" årsaker.

For det første gnager jeg tenner. Jeg har fått biteskinne, og denne har jeg måttet slutte å bruke da jeg har fått nye tenner. Resultatet er hull på toppen av mine jeksler som er relativt dype. Nederst i hullene er det gult. Kan dette repareres, eller må jeg ha såkalt krone ? Kan kroner være hvite ?

Jeg har også hatt en periode på ca. 1 år hvor jeg har intatt relativt mye brus og juice på ugunstige tidspunkt. Denne perioden var også preget av dårlig tannvedlikehold med f.eks. ingen bruk av tanntråd. Nå merker jeg av og til at det gjør litt vondt (minimalt) mellom tennene og lurer på om dette kan være hull, eller om det bare er normalt.

Nå til daglig er tannvedlikeholdet mitt mer enn normalt godt. Jeg benytter tanntråd og børster tennene mine godt. Jeg inntar heller ikke sure/søte drikker på tidspunkt hvor det er lenge til jeg klarer å justere syrenivået i munnen. Av og til hender det jeg ikke pusser tenner på en dag. Vurderes et slikt tannhold som mer enn normalt godt, eller er jeg på vidda ?

Det siste året synes jeg også at tennene mine har fått svært skarpe kanter. De tennene jeg har igjenn i munnen med hull er på langt nær like skarpe som de med hull, men har også blitt skarpere. Spesielt gjelder dette tenner som er smale (altså ikke jeksler).

Nå vurderer jeg å gå til tannlegen igjenn ettersom jeg føler jeg har kommet inn på feil spor. Jeg er derimot redd for at jeg vil bli møtt med en tannlege som forteller meg hvor forferdelige tenner jeg har og som sier at dette bare må gjøres før han setter igang med masse styr.

Jeg har også fire jeksler som har kommet på plass uheldig. De har skøvet litt på de andre tennene inbiller jeg meg, men sitter relativt mye lengre ut til sidene enn mine andre tenner. De er nesten helt oppe alle sammen. Burde jeg trekke disse ?

Jeg har også en fortann som har en slags grop på baksiden. Gropen har en litt hard kant så jeg undres om jeg har mistet en bit av denne tannen. Tannen har bittesmå sprekker på forsiden så jeg lurer på om den er i ferd med å falle sammen.

Jeg er svært taknemlig for svar.

På forhånd takk.

johanG.

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

*smigret*

Slik unormal, kraftig slitasje er ganske vanlig. Grunnene kan være mange, men av og til har vi ikke noen god forklaring å gi på hvorfor tilstanden er så miserabel som den ofte er.

Behandlingen kan bli omfattende og kostbare og jeg kan trøste deg med at yngre mennesker som er kommet opp i en slik situasjon kan regne med et bidrag fra folketrygden.

Det er ingen grunn til at du skal bebreide deg selv for dette. Det vet tannlegen også slik at du ikke trenger å frykte hans/hennes vrede.

*smigret*

Slik unormal, kraftig slitasje er ganske vanlig. Grunnene kan være mange, men av og til har vi ikke noen god forklaring å gi på hvorfor tilstanden er så miserabel som den ofte er.

Behandlingen kan bli omfattende og kostbare og jeg kan trøste deg med at yngre mennesker som er kommet opp i en slik situasjon kan regne med et bidrag fra folketrygden.

Det er ingen grunn til at du skal bebreide deg selv for dette. Det vet tannlegen også slik at du ikke trenger å frykte hans/hennes vrede.

Hei.

Jeg skjønner ikke helt hva du sikter til når du sier "slike" skader.

kan du utdype litt nærmere.

johanG.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...